loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

به گزارش Science Alert، دانشمندان در ابتدا مشکوک بودند که لکه آهنی (ملقب به Mordor Macula) گاز متان جمع آوری شده از سطح پلوتو است که رنگ قرمز آن نتیجه فرآیند پخت آهسته در نور است. اما این هنوز فقط ی

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

رمز و راز «ماه سوخته» در عکس ناسا

به گزارش Science Alert، دانشمندان در ابتدا مشکوک بودند که لکه آهنی (ملقب به Mordor Macula) گاز متان جمع آوری شده از سطح پلوتو است که رنگ قرمز آن نتیجه فرآیند پخت آهسته در نور است. اما این هنوز فقط یک فرضیه است. یک مطالعه اخیر که مدل‌سازی و آزمایش‌ها را ترکیب کرد، نشان داد که این مفروضات اولیه با تغییرات جزئی چندان دور از انتظار نیستند.

رندی گلادستون، دانشمند سیاره‌شناسی از مؤسسه تحقیقاتی جنوب غربی (SwRI) در ایالات متحده، گفت: «قبل از فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا، بهترین تصاویر هابل از پلوتون تنها یک نور ضعیف را نشان می‌داد. پس از ورود فضاپیمای دوربرد ناسا، اولین تصویر واضح و شبح مانند یک قمر مرموز قهوه ای مایل به قرمز در قطب شمال را ثبت کرد. قرمز ممکن است رنگ غیرعادی برای دیدن در جهان های غنی از آهن مانند ما یا مریخ نباشد. اما در اجرام یخ زده در لبه منظومه شمسی، رنگ قرمز به احتمال زیاد نشان دهنده وجود گروه متنوعی از ترکیبات قیر مانند به نام تولین است.

در پلوتون، متان می تواند محل شروع باشد. برای تبدیل شدن به تولین ها، این هیدروکربن های ریز تنها نیاز به جذب رنگ بسیار خاصی از نور UV دارند که توسط ابرهای هیدروژن در حال گردش به نام Lyman-alpha فیلتر شده است. و اینگونه است که درخشش صورتی پلوتو شکل می‌گیرد، موضوعی که دهه‌ها دانشمندان را مجذوب خود کرده است. متان آزاد شده از پلوتون می تواند در حال گردش به دور ماه به مدار خود برسد و یک لکه قرمز ایجاد کند. اما رقابت بین گرانش ضعیف شارون و نور سرد خورشید دوردست کافی است تا سطح شارون را تا حد ذوب شدن یخ متان گرم کند. تحقیقات جدید جزئیات شگفت انگیز جدیدی را اضافه می کند که پیوند صمیمانه بین پلوتون و شارون را آشکار می کند.

برای تعیین اینکه واقعاً چه اتفاقی می‌افتد، محققان SwRI حرکت اره‌ای منظومه سیاره‌ای تا حد زیادی کج شده را مدل‌سازی کردند. آنها کشف کردند که راز لکه قرمز می تواند خاصیت انفجاری آن در هنگام فرا رسیدن بهار باشد. گرم شدن نسبتاً ناگهانی قطب شمال طی چندین سال اتفاق خواهد افتاد - فقط یک چشم بر هم زدن در مدار 248 ساله شارون. در طول این مدت کوتاه، یک مه متان به ضخامت تنها ده‌ها میکرون در یک قطب تبخیر می‌شود و در قطب دیگر شروع به یخ زدن می‌کند.

این مدل نشان می‌دهد که این حرکت سریع برای بیشتر متان منجمد برای جذب کافی لیمن آلفا برای تبدیل شدن به تولین بسیار سریع است. اما اتان - پسرعموی هیدروکربنی کمی طولانی‌تر متان که توسط شارون از پلوتون نیز به دست آمده است - فرار کمتری دارد و همان چیزی است که رنگ قرمز مرموز را به آن می‌دهد. تنها مشکل این است که تابش لیمان-آلفا اتان را به گل قرمز تبدیل نمی کند. اما ذرات باردار ساطع شده از خورشید در مدت زمان طولانی‌تری همچنان می‌توانند زنجیره‌های طولانی‌تری از هیدروکربن‌ها را تشکیل دهند که به شارون لکه قرمز مشخص می‌دهد.

دکتر راوت می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که تابش یونیزان از باد خورشیدی یخ قطبی را که توسط Lyman-alpha پخته شده‌اند، تجزیه می‌کند تا مواد پیچیده‌تر و قرمزتر را سنتز کند.» ، مسئول ایجاد تنها آلبیدو در این ماه مرموز است. آزمایش‌ها و مدل‌سازی‌های آزمایشگاهی بیشتر می‌تواند به تقویت این فرضیه کمک کند که لکه سرخ شارون بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که قبلاً می‌دانستیم. این مطالعه در مجله Science and Geophysical Research Letters منتشر شد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی