loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

چشمان شما ممکن است خارش کند زیرا مولکول های مضر اکسیژن به سلول های قرنیه آسیب می رسانند و کم خوابی طولانی مدت منجر به مرگ سلول های قرنیه می شود. 

چرا کم خوابی باعث خارش چشم ما می شود؟

چشمان شما ممکن است خارش کند زیرا مولکول های مضر اکسیژن به سلول های قرنیه آسیب می رسانند و کم خوابی طولانی مدت منجر به مرگ سلول های قرنیه می شود. 

چشمان شما ممکن است خارش داشته باشد زیرا عارضه جانبی مولکول های مضر اکسیژن به سلول های قرنیه آسیب می زند و کمبود خواب طولانی مدت منجر به مرگ سلول های قرنیه می شود. کمبود خواب همچنین به لایه اشکی آسیب می رساند، غشایی که از چشمان ما محافظت می کند. خواب برای همه حیوانات به طور کلی برای حفظ سلامت جسمی و روانی آنها ضروری است. با این حال، متأسفانه، کمبود خواب یک مشکل رایج برای بسیاری از افراد به دلایل مختلف است. چه به دلیل مشغله‌های معمول کاری، بازی‌های آخر شب، یا مادرانی که بچه‌های کوچکی را بزرگ می‌کنند که نمی‌توانند یک شب کامل بخوابند. در طول کم خوابی، ممکن است احساس کنید که چشمانتان بسیار تحریک شده، حتی ممکن است خارش داشته باشد. ممکن است یک خارش خالص نباشد، اما قرنیه آسیب دیده است که ما را به دردسر می اندازد. ابتدا با قرنیه آشنا می شویم تا بفهمیم چرا کمبود خواب باعث ناراحتی چشم می شود.

قرنیه سطح جلویی شفاف چشم است. این عینک مانند یک عینک محافظ است که از چشم ها در برابر عفونت، کثیفی و آب محافظت می کند و پرتوهای نور را برای دید ما بر روی شبکیه متمرکز می کند. از نظر ساختاری قرنیه یک بافت حاوی پروتئین است که از انواع مختلف سلول با حدود 5-7 لایه تشکیل شده است که اپیتلیوم قرنیه نامیده می شود. این بافت چند لایه دارای انواع مختلف سلولی است که یکی از انواع اصلی آن سلول های اپیتلیال قرنیه است. در اطراف سطح قرنیه یک لایه محافظ صاف به نام آبشش اشک وجود دارد که اولین لایه ای است که نور هنگام برخورد به قرنیه به آن برخورد می کند. این لایه آبکی رطوبت چشم را تامین می کند، بنابراین چشم شما خشک نمی شود، همچنین منبع اکسیژن برای سلول های چشم و دیگر مولکول های محافظ زیستی است.

چرا کم خوابی باعث خارش چشم ما می شود؟

بدن ما قرنیه های حیاتی خود را به روشی بسیار ظریف حفظ می کند. سلول های قرنیه توسط گروهی از سلول های بنیادی به نام سلول های بنیادی اپیتلیال قرنیه نگهداری می شوند. این سلول ها می توانند رشد کرده و به سلول های اپیتلیال قرنیه تبدیل شوند تا جایگزین سلول های قدیمی یا مرده شوند. چرخه جایگزینی سلول های قدیمی قرنیه با سلول های جدید هموستاز نامیده می شود. اگر تصادفاً توسط توپ به صورتتان ضربه بخورد و به چشمتان آسیب برساند، سلول‌های بنیادی قرنیه به سلول‌های قرنیه بالغ‌تری تبدیل می‌شوند تا جایگزین سلول‌های آسیب‌دیده شوند. تمام این روند در طول زندگی ما ادامه دارد. اما متاسفانه کمبود خواب این تعادل را به هم می زند و باعث خارش چشم می شود.

قرنیه بیشتر روز در معرض اشعه فرابنفش و اکسیژن خورشید قرار دارد. سلول های قرنیه این اکسیژن را به شیوه ای تخصصی تجزیه می کنند تا گونه های اکسیژن (ROS) آزاد شود. اشعه UV سرعت تولید ROS را افزایش می دهد. اینها مولکولهای حاوی اکسیژن بسیار واکنش پذیر و ناپایدار هستند که به پروتئین های سلولی، لیپیدها و DNA آسیب می رسانند. این در نهایت باعث مرگ سلول ها می شود. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که کمبود خواب باعث افزایش تولید ROS در بدن می شود. جالب توجه است، یک مطالعه نشان داد که افراد کم خواب با سطوح ROS بالاتر اشک می ریزند. این نشان می دهد که کمبود خواب باعث افزایش سطح ROS در چشم می شود.

مطالعه ای که به تازگی در آوریل 2022 بر روی موش ها منتشر شده است، ما را به پاسخ دقیق تر به علت خارش چشم هایمان نزدیک کرده است. بر این اساس، این عوارض جانبی مولکول های مضر اکسیژن به سلول های قرنیه آسیب می زند، در حالی که محرومیت طولانی مدت از خواب منجر به مرگ سلول های قرنیه می شود. اما این نیز تصویر کامل نیست. کمبود خواب تعادل چرخه سلولی قرنیه یعنی هموستاز را مختل می کند و باعث می شود سلول های بنیادی قرنیه به سرعت تقسیم و رشد کنند و تخلیه زودتر اتفاق می افتد. علاوه بر این، گونه‌های فعال اکسیژن سلول‌های در حال رشد سریع را از بین می‌برند و سلول‌های بنیادی اپیتلیال قرنیه سریع‌تر از حد طبیعی رشد می‌کنند.

چرا کم خوابی باعث خارش چشم ما می شود؟

کمبود خواب باعث می شود که سلول های پیش ساز اپیتلیال قرنیه از طریق اختلال در هموستاز ردوکس در لایه اشکی بیش از حد منبسط شوند. این مطالعه نشان داد که بیش از 300 ژن آنطور که باید بیان نشده اند. چنین تغییرات ژنتیکی ممکن است توضیح دهد که چرا سلول های بنیادی اپیتلیال قرنیه به سرعت تقسیم می شوند. علاوه بر این، گونه‌های اکسیژن فعالی نیز وجود دارند که به لایه اشکی آسیب می‌رسانند سپر ایمنی قرنیه ما. همه این اثرات بیولوژیکی قرنیه ما را تحریک می کند و باعث می شود که دائماً چشمان خود را بمالیم. اما زیاد نگران نباشید، زیرا بدن ما نیز مکانیسم مقابله ای عالی برای مراقبت از خود دارد کم خوابی همیشه برای بسیاری از مردم در سراسر جهان نگران کننده بوده است، اما همه افراد به یک اندازه از آسیب چشم رنج نمی برند.

به این دلیل که بدن ما مولکول های دفاع شخصی زیادی دارد که از چشم ها در برابر چنین آسیب هایی محافظت می کند. علاوه بر تامین رطوبت و روان‌کنندگی، حاوی مولکول‌های آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین C (اسید اسکوربیک) و سیستئین است که به محافظت از قرنیه در برابر آسیب ROS کمک می‌کند یا آنزیم‌های آنتی اکسیدانی ترشح می‌کند تا آن را تجزیه کند. مولکول های ROS با این حال، چنین دفاعی برای همیشه دوام نمی آورد.

 در نهایت کم خوابی تاثیر خود را گذاشت و آسیبی که به بدن وارد شد جبران ناپذیر بود. با محرومیت مداوم از خواب، آسیب لایه اشکی بدتر می شود. این توانایی محافظتی لایه اشک آور (یعنی ظرفیت آنتی اکسیدانی آن) را تضعیف می کند. در این مرحله، بار استرس اکسیداتیو بیشتر از آنچه مکانیسم های آنتی اکسیدانی چشم می توانند تحمل کنند، منجر به آسیب اکسیداتیو می شود. بهترین کاری که در حال حاضر می توانید برای بدن خود انجام دهید این است که مطمئن شوید خواب ثابت و با کیفیتی دارید.

برخی از افراد به طور منظم خواب کافی ندارند. در این صورت، از چشم پزشک خود کمک بگیرید و احتمالاً مقداری قطره چشمی بخرید که می تواند ناراحتی شما را کاهش دهد. با این حال، به یاد داشته باشید که خواب باکیفیت بهترین کاری است که می توانید برای حفظ سلامتی خود انجام دهید برای چشم ها و سایر قسمت های بدن. امید است که تحقیقات بیشتر بر روی تولید قطره های چشمی آنتی اکسیدانی یا داروهایی متمرکز شود که می تواند به از بین بردن اختلالات ژنتیکی در چشم کمک کند، که می تواند به مبارزه با ناراحتی های چشمی در افراد بی خواب کمک کند.

برچسب ها سلامت , جالب و دیدنی ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی