loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

ذوالقرنین شخصیتی است که نه تنها در قرآن بلکه در دیگر کتاب ها نظیر تورات هم به آن اشاره شده است اما این که این شخص دقیقا چه کسی بوده است؟

چه چیزی ثابت میکند که کوروش بزرگ ذوالقرنین است؟ + تصاویر

ذوالقرنین شخصیتی است که نه تنها در قرآن بلکه در دیگر کتاب ها نظیر تورات هم به آن اشاره شده است اما این که این شخص دقیقا چه کسی بوده است اختلاف نظر وجود دارد اما در این مطلب خواهیم گفت چرا و از روی کدام مدرک ذوالقرنین در واقع پادشاه ایرانی "کوروش بزرگ" است در ادامه مطلب همراه ما باشید.

مقدمه ای بر شخصیت ذوالقرنین : 

والقرنین، سه لشکرکشی مهم داشت نخست به غرب، سپس به شرق، و سرانجام به منطقه‌ای که در آن یک تنگه کوهستانی وجود داشت، او انسان یکتاپرست و مهربانی بود و از طریق دادگری منحرف نمی‌شد و به همین جهت مشمول لطف خدا بود، او یار نیکوکاران و دشمن ستمگران و ظالمان بود و به مال و ثروت دنیا علاقه‌ای نداشت، او هم به خدا ایمان داشت و هم به روز رستاخیز، او سازنده سدی بود، که در آن به جای آجر و سنگ از آهن و مس استفاده شده‌است و هدف او از ساختن این سد کمک به گروهی مستضعف در مقابل ظلم و ستم قوم یاجوج و ماجوج بوده‌است.

اما ذوالقرنین به چه معناست؟

ریشه‌شناسی این نام اهمیت زیادی دارد واژه «قرن» Corn بن اصلی ذو القرنین است. کرن در زبان فارسی به صورت قور - قعر - قورچ (قوچ=گوسپند نر با شاخهای بزرگ) و… به معنی شاخ و برآمدگی است اما در زبان‌های اروپایی بیشتر به معنی تاج بکار می‌رود. در زبان عربی (ذو) یعنی صاحب یا دارنده و قرن(Corn) دو معنی دارد یکی به معنی تاج است و معنی دیگر یعنی شاخ و قرنین واژه‌ای است معرب قرنین یعنی دو شاخ که عربی شده از عبری "קרנים"(قرنیم) است. ذو قرنین بر روی هم یعنی تاج دوشاخ دار یا کسی که تاجی به شکل دو شاخ قوچ بر سر نهاده است.

در قرن نوزدهم میلادی در نزدیکی استخر در کنار نهر مرغاب مجسمه ای از کوروش کشف شد که تقریباً به قامت یک انسان است، و کوروش را در صورتی نشان می‌دهد که دو بال همانند بال عقاب از دو جانبش گشوده شد، و تاجی به سر دارد که دو شاخ همانند شاخ‌های قوچ در آن دیده می‌شود. از تطبیق مندرجات کتاب مقدس با مشخصات این مجسمه این احتمال در نظر این مورخین کاملاً قوت گرفت که نامیدن کوروش به ذو القرنین (صاحب دو شاخ) از چه ریشه‌ای مایه می‌گرفت، و همچنین چرا مجسمه سنگی کوروش دارای بالهایی همچون بال عقاب است، و به این ترتیب بر گروهی از دانشمندان مسلم شد که شخصیت تاریخی ذو القرنین از این طریق کاملاً آشکار شده‌است. تصویر پایین عکس اصلی این مجسمه است خوب به سر آن دقت کنید : 👇

چه چیزی ثابت میکند که کوروش بزرگ ذوالقرنین است؟ + تصاویر

از این لوح سنگی یک کپی هم وجود دارد که در عکس پایین میبینید و شاخ های تاج آن به شکلی واضح تر دیده میشود :

چه چیزی ثابت میکند که کوروش بزرگ ذوالقرنین است؟ + تصاویر

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی