آمار
مطالب اصلی سایتطبیعت

عمیق ترین رودخانه جهان + تصاویر

عمیق ترین رودخانه جهان + تصاویر

رودخانه کنگو از 10 کشور عبور می کند و 40 نیروگاه برق آبی را "حمل" می کند و از دومین جنگل بزرگ جهان می گذرد. رودخانه کنگو عمیق ترین رودخانه جهان است که بخش هایی از آن به عمق ۲۲۸ متر می رسد.

مقدار زیادی آب

رودخانه کنگو زمانی از سال 1971 تا 1997 رودخانه زئیر نامیده می شد که بعدها به نام جمهوری کنگو در آفریقای مرکزی نامگذاری شد. این رودخانه 4700 کیلومتر طول دارد، یکی از بزرگترین حوضه رودخانه و جریان آب جهان است. در هر ثانیه بیش از 35000 متر مکعب آب به اقیانوس اطلس سرازیر می شود که برابر با میزان آب بیش از 13 استخر شنای استاندارد المپیک است. رودخانه آنقدر عمیق است که اندازه گیری دقیقی وجود ندارد. این رودخانه با بزرگترین پتانسیل برق آبی در آفریقا است. دانشمندان محاسبه می کنند که کل حوزه رودخانه کنگو 30 درصد از پتانسیل انرژی آبی جهان را تشکیل می دهد. این پتانسیل می تواند برق کافی را برای تمام مناطق جنوب صحرا تامین کند.

2 رودخانه کنگو وجود دارد

قسمت بالایی رودخانه 4023 کیلومتر طول دارد و یکی از تنبل ترین رودخانه های جهان را تشکیل می دهد که از آفریقای مرکزی جریان دارد. جریان رودخانه بسیار پایدار است. به دلیل طولانی بودن رودخانه، همیشه در هر منطقه ای در امتداد حوضه رودخانه، فصل بارانی در تمام طول سال وجود دارد. این رودخانه در مجموع از 10 کشور می گذرد. کنگو همچنین از میان یک جنگل بزرگ استوایی، بزرگترین جنگل آفریقا و دومین جنگل بزرگ جهان پس از آمازون، عبور می کند.

2 پایتخت نزدیک به هم هستند

تا نیم میلیون سال پیش، رودخانه کنگو به دریاچه بزرگی در 362 کیلومتری اقیانوس می‌ریخت. در سواحل این رودخانه پایتخت کینشاسا و برازاویل دو کشور که توسط رودخانه تقسیم شده است قرار دارند. این دو پایتخت به استثنای رم و واتیکان، نزدیکترین پایتخت جهان هستند. از این بخش رودخانه کنگو با سرعت بسیار زیاد به سمت دریا می ریزد.

هیچ دشتی وجود ندارد

بیشتر رودخانه های جهان دشت های حاصلخیز دلتا را ایجاد می کنند. با این حال، رودخانه کنگو از طریق یک کانال باریک، با عمق بیش از 228 متر، به اقیانوس اطلس می ریزد. این رودخانه همچنین به دلیل دره ای به طول 120 کیلومتر به نام "درب جهنم" شناخته می شود. جریان رودخانه نیز ریزش های دیدنی ایجاد می کند. در امتداد رودخانه 40 نیروگاه برق آبی وجود دارد که بزرگترین آنها سد آبی اینگا است.

عمیق ترین رودخانه جهان + تصاویر

جریان سریع می تواند به تکامل سرعت بخشد

زیست شناسان پایین رود کنگو را دوست دارند. این اولین جایی است که آنها جاندارانی را پیدا می کنند که نه توسط کوه ها یا اقیانوس ها، بلکه توسط جریان رودخانه ها تقسیم شده اند. در این بخش، رودخانه کمتر از 1.6 کیلومتر عرض دارد و گونه‌های ماهی کاملاً جدیدی در آن رشد می‌کنند. اینجاست که موجودات منحصر به فرد بیشتری نسبت به هر جای زمین وجود دارد.

0 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش