آمار
مطالب اصلی سایتسلامت

استفاده بیش از حد از زردچوبه می تواند برای کبد سمی باشد

استفاده بیش از حد از زردچوبه می تواند برای کبد سمی باشد

سازمان ملی ایمنی غذای فرانسه (ANSES) هشداری صادر کرد، مردم باید در مصرف زردچوبه به عنوان یک غذای کاربردی احتیاط کنند. زردچوبه همیشه به عنوان ادویه ای با فواید بسیاری برای سلامتی مورد ستایش قرار گرفته است و افراد بیشتری از آن استفاده می کنند. با این حال، اخیراً آژانس بهداشت فرانسه هشدار داده است که این ادویه می تواند برای کبد سمی باشد، به ویژه زمانی که به عنوان مکمل غذایی مصرف شود. آژانس ANSES در گزارشی خلاصه می‌کند: «دستگاه‌های مختلف هوشیاری همگی اثرات نامطلوب مرتبط با مصرف بیش از حد زردچوبه یا کورکومین را شناسایی کرده‌اند. بر اساس داده‌های فرانسوی و بین‌المللی، آژانس نتیجه‌گیری کرد: «شایع‌ترین علائم گزارش‌شده، کسالت، آستنی، علائم گوارشی و اختلال عملکرد کبد بود».

در میان مزایای اثبات شده، به نظر می رسد زردچوبه به مهار مشکلات التهابی مرتبط با برخی بیماری های مزمن مانند دیابت کمک می کند. مواد موجود در زردچوبه به عنوان توانایی مبارزه با سرطان تبلیغ شده است. با این حال، اثربخشی واقعی آن تا حد زیادی توسط مطالعات در مقیاس بزرگ در انسان ثابت نشده است. آخرین تحقیقات نشان داده است که زردچوبه در دوزهای بالا - از طریق مولکول فعال اصلی آن، کورکومین - می تواند سمی باشد، به ویژه برای کبد. ANSES تاکید می کند: «مطالعات نشان می دهد که دوزهای بالای زردچوبه یا کورکومین در حیوانات سمیت کبدی دارند.

ANSES نه تنها بر اساس این مطالعات بلکه بر مشاهدات واقعی است. در طی یک دوره بیش از 10 سال (از 2009 تا 2021)، در فرانسه، حدود 10 مورد هپاتیت به دلیل مصرف بیش از حد عصاره زردچوبه ایجاد شده است. محققان اذعان دارند که دوزهای سمی در نظر گرفته شده بسیار بالا هستند اما عمدتاً در مکمل های مبتنی بر زردچوبه یافت می شوند و بسیاری از این محصولات به گونه ای طراحی شده اند که کورکومین فرموله می شود و در بدن به روشی بسیار بزرگتر جذب می شود.

ANSES تاکید می کند که این ظرفیت آنابولیک "4 تا 185 برابر بیشتر از کورکومین موجود در زردچوبه تازه است". به همین دلیل است که مصرف زردچوبه به شکل طبیعی همراه با وعده های غذایی هیچ خطری ندارد. بنابراین، این آژانس به مردم توصیه می کند در مصرف محصولات فراوری شده زردچوبه احتیاط کنند. حتی اگر مطالعات قبلی به این نتیجه رسیده باشند که این مکمل ها هیچ خطری ندارند، ANSES ابراز تردید کرد که این مطالعات کوچک بوده و اغلب توسط خود تولیدکنندگان تامین می شود. ANSES به طور خاص از مصرف این مکمل‌ها توسط بیمارانی که تحت درمان سرطان هستند یا داروهای ضد انعقاد مصرف می‌کنند، توصیه می‌کند و بر خطر تداخلات مضر با کورکومین تأکید می‌کند.

0 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش