آمار
مطالب اصلی سایتماقبل تاریخ

تصاویر هیولای سر زرهی 506 میلیون ساله دوره کامبرین

هیولای سر زرهی 506 ساله دوره کامبرین

این جاندار با نام علمی Titanokorys gainesi یکی از بزرگترین شکارچیان دریایی در دوران کامبرین بود. موجودی با سپری بزرگ روی سر ، پنجه های ماسه ای و دهان دایره ای پر از دندان ، نیم میلیارد سال پیش قعر اقیانوس را درنوردیده و به سراغ طعمه هایش میرفت.

هیولای سر زرهی

تصویر بالا تصویری از این موجود عجیب منبع : live science

محققان در یک مطالعه جدید گزارش کردند که Titanokorys gainesi-یک جنس و گونه تازه کشف شده است -که طول آن تقریباً 2 فوت (50 سانتیمتر) بود ، دارای بدن مسطح و سر پهن بود که تقریباً دو سوم طول کل آن را تشکیل می داد. بر اساس یک مطالعه جدید ، Titanokorys یکی از بزرگترین شکارچیان اقیانوس در دوره کامبرین (543 تا 490 میلیون سال پیش) بوده و بزرگترین شکارچی شناخته شده کف دریا در کامبرین است. در مقایسه با بسیاری از زندگی های دریایی دیگر در آن زمان ، اندازه آن "کاملا گیج کننده بود" ، نویسنده اصلی این مقاله ، ژان برنارد کارون ، سرپرست دیرینه شناسی بی مهرگان در موزه رویال انتاریو (ROM) در تورنتو ، در بیانیه ای گفت این یک شکل کاملا غیر معمول است.

کارون و نویسنده مقاله ، جو موسیوک ، نامزد دکترا در گروه اکولوژی و زیست شناسی تکاملی در دانشگاه تورنتو ، آناتومی موجود منقرض شده را از 12 قطعه فسیلی جمع آوری شده در برگز شیل ، ذخیره فسیلی در بریتیش کلمبیا ، ترکیب کردند.قدمت آن به حدود 508 میلیون سال قبل می رسد. سر بزرگ و کاراپاس محافظ Titanokorys نشان می دهد که این یک هوردیید بود ، خانواده ای کلاه دار در گروهی از حیوانات منقرض شده به نام رادیودونت ، که دارای چشم های برجسته ، زائده های پنجه ای و دهان های دایره ای شکل بود. رادیودونت ها بندپایان اولیه هستند - بی مهرگان با اسکلت بیرونی ، اندام های مفصلی و بدن های جدا شده. (نمونه های امروزی شامل حشرات و سخت پوستان است.)

زندگی قبل از کامبرین روی زمین وجود داشت ، اما در اوایل آن دوره - حدود 541 تا 530 میلیون سال پیش - بدن حیوانات عجیب شد. در این دوران شکوفایی تکامل ، که به انفجار کامبرین معروف است ، گونه ها با سرعت بی نظیری تکامل یافته و تنوع پیدا کردند و موجوداتی با دم خنجری تولید کردند. بازوهای خاردار ؛ دهان پر از سوزن ؛ و بدنه هایی که آنقدر متراکم با مو پوشیده شده بودند که شبیه برس آشپزخانه بودند.

موجودات دوره کامبرین

6 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش