loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

برخی از بیماری های عفونی نه تنها به قیمت جان مردم تمام می شود، بلکه باعث مرگ دردناک افراد نیز می شود.

7 تا از وحشتناک ترین بیماری های عفونی تاریخ بشر

برخی از بیماری های عفونی نه تنها به قیمت جان مردم تمام می شود، بلکه باعث مرگ دردناک افراد نیز می شود. در تاریخ بشر 7 بیماری عفونی وحشتناک ثبت شده است که جان افراد بی شماری را گرفته است که تا به امروز ترس بسیاری از مردم را به خود اختصاص داده است.

شماره 7: سل

سل بیش از هر بیماری عفونی دیگری در تاریخ باعث مرگ انسان شده است. بیش از یک میلیارد نفر در 200 سال گذشته جان خود را از دست داده اند. منشا این بیماری مشخص نیست، اما به چندین گونه دیگر از جمله گاو سرایت کرده است.

7 تا از وحشتناک ترین بیماری های عفونی تاریخ بشر

امروزه تصور می شود که حدود یک سوم جمعیت جهان به شکل غیرفعال به سل مبتلا هستند. این وضعیتی است که در آن باکتری ها در بدن وجود دارند اما توسط سیستم ایمنی کنترل می شوند. فرد مبتلا هیچ علامتی ندارد و نمی تواند دیگران را آلوده کند. این باکتری در برخی از افراد دوباره فعال می شود و باعث بروز علائمی مانند تب، تعریق، کاهش وزن، خستگی، سرفه و سرفه خونی می شود. سل در هر کشوری رخ می دهد. بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به دلیل شیمی درمانی، اچ آی وی یا سایر شرایط پزشکی زمینه ای در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سل هستند. در سال 2015، 10.4 میلیون مورد جدید سل در سراسر جهان و 1.8 میلیون مرگ و میر وجود داشت. بیشتر در کشورهای در حال توسعه.

میزان عفونت و مرگ و میر سل در سطح جهان از دهه 1900 کاهش یافته است. ظهور آنتی بیوتیک ها بشریت را بر این بیماری غلبه کرده است. بدون آنتی بیوتیک، 70 درصد افراد مبتلا به عفونت سل فعال خواهند مرد. با این حال، درمان سل اغلب با 4 داروی خوراکی به مدت دو ماه، و به دنبال آن 2 داروی ضدرتروویروسی خوراکی برای 4 ماه آینده پیچیده است. این داروها همگی دارای عوارض جانبی هستند و در صورت استفاده نادرست می توانند باکتری سل را نسبت به داروها مقاوم کنند. در سال های اخیر، سل مقاوم به دارو در سرتاسر جهان گزارش شده است که بیشتر در روسیه، چین و هند است. درمان سل مقاوم به دارو بسیار پیچیده‌تر است، بیشتر طول می‌کشد، احتمال شکست آن بیشتر است و اغلب از داروهای سمی‌تری استفاده می‌شود.


شماره 6: وبا

وبا یک بیماری اسهالی عفونی حاد است که توسط باکتری ویبریو کلرا ایجاد می شود و از ویژگی های اصلی آن می توان به انتقال سریع، شروع سریع و مرگ و میر بالا اشاره کرد. علائم بالینی اصلی اسهال و استفراغ است. دوره کمون معمولا 1 تا 3 روز است. اگر به موقع درمان نشود، بیمار ممکن است در عرض چند ساعت به دلیل اسهال و کم آبی جان خود را از دست بدهد.

7 تا از وحشتناک ترین بیماری های عفونی تاریخ بشر

وبا عمدتاً توسط باکتری های موجود در فاضلاب وارد بدن انسان می شود، بنابراین بهداشت آب و غذا از عوامل اصلی ابتلا به وبا هستند. مدفوع یک بیمار مبتلا به وبا حاوی باکتری Vibrio cholerae است که در صورت انتشار در محیط اطراف نیز می تواند باعث وبا شود و دیگران را آلوده کند. بر اساس برآوردهای محققان درگیر، سالانه بین 1.3 تا 4 میلیون مورد وبا و 21000 تا 143000 مرگ در سراسر جهان وجود دارد. وبا اغلب در مناطقی با بهداشت ضعیف، قحطی، جنگ و مناطق شلوغ رخ می دهد.


شماره 5: ابولا

تب خونریزی دهنده ابولا یک بیماری بسیار مسری ناشی از ویروس ابولا است که برای اولین بار توسط انسان در آفریقا در دهه 1970 کشف شد. تب هموراژیک ابولا نوعی تب خونریزی دهنده ویروسی است. بیمار در نهایت به دلیل خونریزی در سراسر بدن خواهد مرد. افراد مبتلا به این بیماری اغلب دچار تب شدید ناگهانی، گلودرد، سردرد، درد عضلانی و ضعف می شوند و سپس اسهال و استفراغ را آغاز می کنند. معمولاً در عرض دو هفته پس از شروع بیماری، کل بدن با خونریزی ویروسی پوشیده می شود، بیمار می تواند در عرض 24 ساعت بمیرد، وضعیتی که مرگ بسیار وحشتناک است.

7 تا از وحشتناک ترین بیماری های عفونی تاریخ بشر

دوره نهفتگی ویروس ابولا در بدن انسان معمولاً بین 2 تا 21 روز است که انتقال عمدتاً از طریق مایعات بدن از جمله خون، استفراغ و مدفوع بیماران ابولا بیشترین مسری بودن را دارد. مهمتر از آن، در حال حاضر هیچ درمان موثری برای ابولا وجود ندارد، با نرخ مرگ و میر بسیار بالا، که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان یکی از خطرناک ترین ویروس ها برای انسان فهرست شده است. مردم.


شماره 4: آنفولانزای اسپانیایی

بسیاری از مردم فکر می کنند که آنفولانزا فقط یک بیماری خفیف معمولی است، اما آنفولانزای اسپانیایی آنفولانزای معمولی نیست، به طور مستقیم باعث مرگ حدود 100 میلیون نفر شده است. بیماران مبتلا به آنفولانزای اسپانیایی علائمی مانند تب بالا، سردرد، از دست دادن اشتها، پوست آبی، دردهای عضلانی، از دست دادن اشتها، سرفه خونی خواهند داشت. میزان مرگ و میر در جوانان 20 تا 35 ساله بسیار بالاست، بسیاری از بیماران صبح ها هیچ علامتی ندارند و در ظهر به این بیماری مبتلا می شوند و همان شب می میرند.

7 تا از وحشتناک ترین بیماری های عفونی تاریخ بشر

در طول جنگ جهانی اول، اپیدمی آنفولانزای اسپانیایی در جهان بیداد کرد و طی 6 ماه 25 تا 40 میلیون نفر را کشت، آنفولانزا نیز علت پایان زودهنگام جنگ جهانی اول بود. با این حال، آنفولانزای اسپانیایی به طور مرموزی پس از 18 ماه خشم ناپدید شده است و سویه های عامل آن تا به امروز به طور کامل شناسایی نشده اند.


شماره 3: طاعون - مرگ سیاه

طاعون به عنوان مرگ سیاه نیز شناخته می شود و معمولاً در موش ها بومی است. شیوع طاعون از طریق نیش جوندگان و کک ها است که عوامل بیماری زا را از موش به انسان منتقل می کند که به نوبه خود باعث بیماری انسان به انسان می شود. این یک بیماری بسیار مسری است که می تواند از طریق دستگاه تنفسی نیز سرایت کند. اگر طاعون درمان نشود، میزان مرگ و میر به 50 تا 70 درصد می رسد. در مطالعات بعدی مشخص شد که عامل بیماری طاعون یک باکتری به نام یرسینیا باسیلوس یا یرسینیا پستیس است.

7 تا از وحشتناک ترین بیماری های عفونی تاریخ بشر

در تاریخ بشر، همه گیری های طاعون فاجعه بار بسیاری وجود داشته است که باعث کاهش شدید جمعیت جهانی و فلج شدن جامعه شده است. در نیمه دوم قرن بیستم، سرانجام بشریت طاعون را تحت کنترل درآورد که اکنون بسیار نادر است.


شماره 2: مالاریا

مالاریا یک بیماری عفونی است که توسط حشرات به ویژه پشه آنوفل ماده ایجاد می شود که خون حامل انگل مالاریا را نیش می زند یا منتقل می کند و در نتیجه فرد را به انگل آلوده می کند.

7 تا از وحشتناک ترین بیماری های عفونی تاریخ بشر

علائم اصلی بیماری تب شدید و لرز ناگهانی همراه با خستگی و سردرد است. مالاریا یکی از بزرگ‌ترین قاتل‌های تاریخ بشر است و به نظر می‌رسد که همیشه در جامعه بشری همراه با رشد انسان وجود داشته است. از حدود 5000 سال پیش، مالاریا به تدریج از آفریقا به جهان گسترش یافت، تا زمانی که در اوایل قرن بیستم شیوع جهانی پیدا کرد. در طول 100 سال گذشته، مالاریا باعث مرگ حدود 300 میلیون نفر شده است. در سراسر جهان، امروزه بیش از 1 میلیون نفر به مالاریا مبتلا شده و جان خود را از دست می دهند.


شماره 1: آبله

آبله، یک بیماری عفونی جدی که آسیب زیادی به انسان وارد می کند، یک بار مبتلا به آبله، علائم مسمومیت سیستمیک مانند تب شدید ناگهانی، لرز، سردرد، خستگی زیاد، پاها کمردرد دست. زمانی که بیماری تا حد مشخصی پیشرفت کند، فرد دچار جوش هایی مانند پاپول، پوسچول، سوزش و تبخال می شود. در گذشته، از آنجایی که هیچ درمان موثری وجود نداشت، میزان مرگ و میر ناشی از آبله بسیار بالا بود، بازماندگان اغلب زخم هایی را روی صورت خود باقی می گذاشتند.

7 تا از وحشتناک ترین بیماری های عفونی تاریخ بشر

ویروس آبله بسیار عفونی و در حال تولید مثل است و می تواند تا چند ماه پس از مرگ بیمار باقی بماند. تخمین زده می شود که حدود 500 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آبله جان خود را از دست داده اند. با ظهور واکسن ها، انسان ها بالاخره آبله را ریشه کن کردند. در سال 1980، سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که آبله به طور کامل از بین رفته است. تا به امروز، تنها چند سویه از این بیماری در آزمایشگاه های پیشرفته نگهداری شده است. با این حال، هنوز هم بیماری های عفونی جدیدی وجود خواهند داشت که بشریت را به چالش می کشند، در حال حاضر، کووید-19 وجود دارد. اما به لطف پیشرفت پزشکی، انسان ها توانایی غلبه بر بیماری های عفونی را دارند و دستاوردهای بزرگی در کنترل و پیشگیری از بیماری های عفونی به دست می آورند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی