loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

به چه دلیل مردم تبت از منابع ذاتی بهره نمی برند حتی اگر توسط دولت یا قانون منع نشده باشند؟

دریاچه مقدس در چین که کسی جرات سید منابع بزرگ آن را ندارد

به چه دلیل مردم تبت از منابع ذاتی بهره نمی برند حتی اگر توسط دولت یا قانون منع نشده باشند؟ تبت در مرتفع‌ترین فلات جهان با ارتفاع متوسط بیش از 4200 متر از سطح دریا، به عنوان سرزمین فرهنگ بودایی با ویژگی‌های اسرارآمیز و مناظر طبیعی فوق‌العاده منحصربه‌فرد شناخته می‌شود. . اگر کسی از آخرین سرزمین خالص روی زمین نام می برد، مردم ناخودآگاه به کوه مقدس اورست فکر می کنند، اما در واقع این مکان خانه بسیاری از دریاچه های بزرگ است که تخمین زده می شود حدود 1500 دریاچه باشد. تبت علاوه بر زمین‌های متنوعش که از کوه‌های مرتفع تا دره‌ها، در سراسر یخچال‌ها و بیابان‌ها امتداد می‌یابد، از شبکه متراکم رودخانه‌ها و دریاچه‌ها نیز بازدیدکنندگان را شگفت‌زده می‌کند. با اشاره به دریاچه های معروف و مناظر دریایی اینجا، نمی توان زیبایی های سرزمین پریان دریاچه مقدس یامدروک (دریاچه اقیانوس) را نادیده گرفت.

یامدروک 675 کیلومتر مربع مساحت دارد. به طور کلی، این دریاچه بزرگ در تبت به حساب نمی آید. با این حال، به دلیل قرار گرفتن در یک موقعیت عالی و در ارتفاع بیش از 4440 متری و در کنار مناظر وحشی و شاعرانه کوهستانی، این مکان یکی از مکان هایی با بالاترین ارزش گردشگری به حساب می آید. در این سرزمین نه تنها این، بلکه خود نام یامدروک تا حدی نشان دهنده احترام و احترام مردم بومی به مناظر طبیعی است. Yamdrok یا یامدروک در زبان تبتی به معنی دریاچه قو است. در قلب تبتی ها، این دریاچه مکانی فوق العاده مقدس و شریف است. آنها معتقدند زیبایی شاعرانه آن تناسخ پریان است که به زمین می آیند تا به تبت سرزندگی بیاورند.

انبار بزرگ ماهی

یامدروک علاوه بر زیبایی بکر خود مانند یک نقاشی، به عنوان انبار ماهی غول پیکر تبت نیز شناخته می شود. طبق آمار اولیه، وزن جمعیت ماهی در دریاچه مقدس ممکن است از 800000 تن فراتر رود. در واقع، در شرایط کمبود اکسیژن و آب و هوای سخت در منطقه مرتفع، چرخه رشد ماهی در آب دریاچه بسیار کندتر از مناطق با ارتفاع کم است. بنابراین، گله ماهی با وزن نزدیک به 800000 تن که امروزه شاهد آن هستیم، حاصل رشد طبیعی طی ده ها صد سال در این دریاچه است.

دریاچه مقدس در چین که کسی جرات سید منابع بزرگ آن را ندارد

جمعیت عظیمی از ماهی ها در دریاچه یامدروک زندگی می کنند.


به طور معمول، با چنین محیط تمیزی، غذاهای دریایی طبیعی بین بسیاری از مردم محبوب می شود، اما عجیب به نظر می رسد که این ماهی ها اصلاً صید نمی شوند. به چه دلیل مردم محلی از منابع ذاتی بهره نمی برند حتی اگر توسط دولت یا قانون منع نشده باشند؟

طلسم مقدس

اول، این واقعیت که تبتی ها ماهی نمی گیرند ناشی از عادات غذایی سنتی آنها همراه با برخی عوامل مذهبی قدیمی است. غذاهای اینجا بسیار غنی است، مواد اولیه بسیار تمیز است، مردم اینجا گوشت زیادی می خورند، با این حال حیواناتی هستند که هرگز آنها را لمس نمی کنند، از جمله ماهی. همانطور که یامدروک را تناسخ پریان می دانند، ماهی های موجود در دریاچه های تبت نیز تجسم خدایان آب در نظر گرفته می شوند، بنابراین آنها هرگز برای هیچ هدفی ماهی نمی گیرند.

دریاچه مقدس در چین که کسی جرات سید منابع بزرگ آن را ندارد

علاوه بر این، از نظر برخی عوامل مذهبی دیگر، مردم در اینجا معتقدند که اگر برای حفظ جان خود مجبور به کشتن موجودات دیگری باشند، هر چه کمتر کشتار کنند، بهتر است. بنابراین، اگر بین گاو و ماهی انتخاب شود، آنها گاو را می کشند، زیرا کشتن گاو به خانواده کمک می کند تا یک زمستان کامل زنده بماند، اما کشتن یک ماهی کافی نیست. 

رسم دفن در آب

 علاوه بر عادات غذایی، شیوه های دفن سنتی نیز یکی از دلایل مهمی است که تبتی ها هرگز اکوسیستم زیر آب در سرزمین خود را مختل نمی کنند. مردم اینجا معتقدند که آب مهمترین چیز در جهان است که زایش می دهد و زندگی را می پروراند بنابراین، تا به امروز، دفن در آب هنوز یکی از روش های تدفین است که به طور گسترده توسط تبتی ها استفاده می شود. به طور معمول، جسد را در یک پارچه سفید پیچیده می‌کنند و سپس در رودخانه شناور می‌کنند تا به ماهی غذا بدهد. همچنین از اینجا مردم محلی معتقدند که روح اجدادشان برای ادامه زندگی وارد ماهی شده است.

اگرچه یامدروک جایی نیست که به طور مرتب دفن آب در آن انجام شود، اما مفهوم رابطه مقدس بین آب و ماهی و خدایان و مردگان از دیرباز در ذهن مردم آنجا ریشه دوانده است. در اینجا، بنابراین به نظر می رسد حجم عظیم ماهی در دریاچه برای صدها سال دست نخورده حفظ شده است. از منظر علمی دریاچه یامدروک قلیایی است، دمای آب در تمام طول سال پایین است، ماهی‌های دریاچه آب سرد به کندی رشد می‌کنند و فیتوپلانکتون‌های موجود در آب نیز در فتوسنتز مشکل دارند و فاقد مواد مغذی هستند. توانایی ماهی‌های اینجا برای جذب مواد مغذی تکامل یافته است، آنها همه چیز را در دریاچه جذب می‌کنند و باعث می‌شود تا سموم زیادی را که به آفت‌کش‌ها تشبیه می‌شوند، جمع کنند.

بنابراین به مردم توصیه می شود که گونه های ماهی را در اینجا مصرف نکنند. دریاچه یامدروک در تبت در 100 کیلومتری پایتخت لهاسا، به لطف پتانسیل های برق آبی و گردشگری، اقتصاد محلی را ایجاد می کند. گردشگری تبت به لطف رنگ های مرموز و مقدس معمول کوه های مرتفع توسعه می یابد. آداب و رسوم فرهنگی کهن و تابوهای مقدس سبک منحصر به فرد این سرزمین جادویی را ایجاد کرده است. با این حال، گردشگرانی که به تبت می آیند باید به موارد زیادی توجه کنند.

به فرهنگ و اعتقادات محلی احترام بگذارید. تابوهای مربوط به حیوانات، اعداد، رنگ ها را نقض نکنید. تابوها در تبت اهمیت فرهنگی باستانی و اسرارآمیزی ایجاد می کنند که نشان دهنده هیبت مردم از خدایان، باورها و سنت ها است. در سفر اکتشافی خود، یادگیری و احترام به این آداب و رسوم نه تنها تجربه شما از ارتباط بین مردم را بهبود می بخشد، بلکه به شما امکان می دهد جذابیت منحصر به فرد فرهنگ تبت را در سطح عمیقی تجربه کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی