loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

کارشناسان یک ساعت اتمی ایجاد کردند که می تواند زمان را حدود 1000 برابر دقیق تر از بیشتر ساعتهای امروز در کشتی ها محاسبه کند.

ساعت اتمی

کارشناسان یک ساعت اتمی ایجاد کردند که می تواند زمان را حدود 1000 برابر دقیق تر از بیشتر ساعتهای امروز در کشتی ها محاسبه کند. گروهی از فیزیکدانان و مهندسان در وکتور اتمی ، تولید کننده تجهیزات ناوبری و ارتباطی در ایالات متحده ، یک ساعت اتمی جدید ایجاد کردند که گفته می شود بسیار دقیق و بادوام است. در مطالعه ای که در ژورنال نیچر منتشر شده است ، آنها توصیف می کنند که چه چیزی در ساخت ساعت جدید و نحوه انجام آن در طول آزمایش در دنیای واقعی روی کشتی در اقیانوس آرام انجام می شود.

از آنجا که سازهای کشتی ها پیچیده تر می شوند ، فناوری پشت آنها نیز به طور فزاینده ای نیاز به زمان بندی دقیق دارد. ناوبری به سیستم های رادیویی با استفاده از GPS یا سایر سیستم های ناوبری نیاز دارد. با چنین سیستم هایی ، فقط یک خطای بسیار کوچک در زمان اندازه گیری انتقال سیگنال بین ماهواره ها می تواند منجر به خطاهای موقعیت یابی صدها متر شود. این می تواند یک مشکل بزرگ برای کشتی های نظامی باشد. در حال حاضر ، کشتی ها از ساعتهای اتمی استفاده می کنند که در حین حرکت کشتی به اندازه کافی محکم هستند ، اما بسیار کمتر از ساعتهای اتمی در آزمایشگاه های تحقیقاتی هستند. در تحقیقات جدید ، تیم متخصصان در وکتور اتمی یک مدل ساعت نوآورانه را تهیه کردند که به کاهش شکاف کمک می کند. ساعت جدید با استفاده از مولکول های ارتعاش ید کار می کند.

وزن آن فقط 26 کیلوگرم است و به اندازه سه جعبه کفش است اما به اندازه کافی کوچک که در بیشتر کشتی ها مورد استفاده قرار می گیرد. تیم تحقیقاتی ادعا می کند که حدود 1000 برابر دقیق تر از اکثر ساعت های امروز در کشتی ها است. در مطالعه جدید ، کارشناسان با نیروی دریایی نیوزیلند همکاری کردند تا ساعت را در HMNZS Aotearoa آزمایش کنند در حالی که کشتی به مدت 20 روز در اقیانوس آرام عملیات حمل و نقل عادی را انجام می داد. داده های مربوط به آزمایش نشان می دهد که ساعت تقریباً به اندازه کار در آزمایشگاه دقیق است. به طور خاص ، هر روز یک خطای زمان تجمعی در حدود 300 پیکوز ثانیه یا 300 تریلیونمین ثانیه را حفظ می کند. این تیم گفت که آنها به امید کوچک کردن آن به اندازه کافی کوچک برای استفاده از ماهواره های ناوبری ، همچنان به توسعه ساعت ادامه می دهند.

ساعت اتمی

برچسب ها تکنولوژی ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی