loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

بقایای «جزیره طلا» که مدت‌ها پیش گم شده بود - جایی که داستان‌ها مارهای انسان‌خوار، آتشفشان‌هایی که فوران میکنند و طوطی‌های سخنگو را توصیف میکند ...

جزیره گمشده طلا در اندونزی

بقایای «جزیره طلا» که مدت‌ها پیش گم شده بود - جایی که داستان‌ها مارهای انسان‌خوار، آتشفشان‌هایی که فوران میکنند و طوطی‌های سخنگو را توصیف می‌کند - ممکن است در رودخانه موسی در نزدیکی پالمبانگ، اندونزی پیدا شده باشد. و البته، طلا که از کف رودخانه تراوش می کند.

غواصان در حال کاوش در کف رودخانه گل آلود، صدها مجسمه، ناقوس معبد، ابزار، آینه، سکه و سرامیک را با خود آورده اند. آنها دسته های شمشیر طلایی و حلقه های طلا و یاقوت، کوزه های کنده کاری شده و کوزه های شراب و فلوت هایی به شکل طاووس پیدا کرده اند.

همه این گنجینه ها به یک چیز اشاره می کنند: دانشمندان شهر گمشده سریویجایا را که زمانی بندری ثروتمند و قدرتمند در امتداد مسیر تجاری اقیانوسی بین شرق و غرب بود، پیدا کرده اند. سریویجایا که توسط یک پادشاه اداره می شد، بین اواسط دهه 600 تا 1025، تنگه مالاکا را کنترل می کرد، زمانی که جنگ با سلسله چولای هندی قدرت شهر را شکست داد. از آن زمان به بعد، نفوذ سریویجایا کاهش یافت، اگرچه تجارت در آنجا به گفته مورخان تا دو قرن دیگر ادامه یافت. آخرین شاهزاده سریویجایان، پارامسوارا، در دهه 1390 تلاش کرد تا کنترل تجارت در منطقه را دوباره به دست گیرد، اما به شدت توسط نیروهای پادشاهی نزدیک جاوه شکست خورد. پس از آن، سریویجایا و اطراف آن به پناهگاه دزدان دریایی چینی تبدیل شد.

جزیره گمشده طلا در اندونزی

امروزه تقریباً هیچ اثری از دوران شکوه سریویجایا باقی نمانده است، مگر مصنوعات درخشانی که غواصان از رودخانه بیرون کشیده اند. هیچ کاوش رسمی باستان شناسی در داخل یا اطراف رودخانه انجام نشده است. آثار باستانی به کلکسیونرهای خصوصی در بازار جهانی آثار باستانی فروخته می شود. شان کینگزلی، باستان شناس دریایی و سردبیر مجله Wreckwatch، که اخیراً در مورد گمشده ها نوشته است، گفت: این بدان معناست که حتی زمانی که آثار باستانی دوباره ظاهر می شوند، در نهایت به مکان سریویجایا اشاره می کنند، به ندرت مدرک فیزیکی از زندگی روزمره در آنجا وجود دارد. "جزیره طلا" او گفت: «ما از زمین صفر شروع می کنیم. "مثل ورود به موزه است، و آنجا کاملاً خالی است. مردم نمی دانند مردم سریویجایا چه لباسی می پوشیدند، چه سلیقه ای داشتند، هیچ چیز. ما هیچ چیز نمی دانیم. در مورد آنها در زندگی یا پس از مرگ.
تحقیقات باستان شناسی قبلی در اطراف پالمبانگ، اندونزی، شهر مدرن سوماترا در نزدیکی جایی که زمانی سریویجایا در آن قرار داشت، تنها نکات کوچکی از بندر زمانی ثروتمند را نشان داد: معابد آجری و چند کتیبه. بیشتر اطلاعات در مورد این شهر از سوی خارجی هایی است که در مورد سفر خود به سریویجایا نوشته اند.. آنها در مورد آتشفشان هایی نوشتند که دود و آتش را بیرون می زدند، مارهای انسان خوار، طوطی ها و ملوانان مسلحی که مایل بودند به هر کشتی که سعی می کرد بدون ورود به سریویجایا عبور کند حمله کنند. این گزارش‌ها حسی از مکان را نشان می‌دهند، اما اغلب هیجان‌انگیز هستند و اطلاعات کمی در مورد زندگی روزمره در شهر بندری نشان می‌دهند.
برچسب ها باستان , جالب و دیدنی ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی