آمار
مطالب اصلی سایتعلمیسلامت

چرا نور آبی صفحه نمایش می تواند باعث پیری زودرس شود؟

چرا نور آبی صفحه نمایش می تواند باعث پیری زودرس شود؟

برای کسانی که به زیبایی، به خصوص پوست اهمیت می دهند، همه آنها به دوری از اثرات مضر خورشید اهمیت می دهند. با این حال، بسیاری از مردم نمی دانند که نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش دستگاه های الکترونیکی مانند تلفن و رایانه نیز می تواند به پوست شما آسیب برساند. نور آبی نمایشگرها بر سلامت کلی افراد به ویژه پوست تأثیر زیادی می گذارد. آنها کلاژن را در پوست می شکنند و باعث از دست دادن خواب یا مقاومت به انسولین می شوند. مقاله زیر به شما کمک می کند تا اثرات مضر نور آبی را بهتر درک کنید.

چرا نور آبی صفحه نمایش می تواند باعث پیری زودرس شود؟

نور آبی چیست و چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

نور آبی طیف روشنی از تصاویر با رنگ‌هایی از آبی تا بنفش است که به سادگی درک می‌شود، رنگ آسمان است. قبل از ظهور وسایل الکترونیکی، ما فقط در طول روز که خورشید وجود داشت، می توانستیم نور آبی را ببینیم.با این حال، با پیشرفت فناوری و وسایل الکترونیکی، اکثر ما حتی در شب نیز نور آبی را تجربه می کنیم. نور آبی مصنوعی ساطع شده از تلویزیون ها، تلفن های هوشمند و دیگر انواع صفحه های دیجیتال در خانه های ما رایج تر شده است. متأسفانه این نوع نورهای آبی مصنوعی مستقیماً بر سلامت ما تأثیر می گذارد. مطالعات اخیر نشان داده است که نور آبی عامل تسریع پیری است. بسیاری از ما فقط برای محافظت از پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش در برابر نور خورشید از کرم ضد آفتاب استفاده می کنیم، غافل از اینکه نور آبی صفحه نمایش می تواند برای پوست ما مضر باشد.

چرا نور آبی صفحه نمایش می تواند باعث پیری زودرس شود؟

چرا نور آبی برای پوست مضر است؟

به طور معمول، نور آبی 90 درصد تابش پرانرژی (HEV) را ساطع می کند، نوعی نور پرانرژی که می تواند بین 380 تا 500 نانومتر نفوذ کند. در مقایسه با اشعه ماوراء بنفش، که محدوده ای بین 100 تا 400 نانومتر دارد، HEV در واقع می تواند به عمق بیشتری نفوذ کند و به لایه دوم پوست برسد. بنابراین، نور آبی می تواند کلاژن و الاستین پوست را که موادی هستند که به پوست خاصیت ارتجاعی می بخشند، تجزیه کند. طبق یک مطالعه در سال 2017 از دانشکده پزشکی نیپون، نور آبی می تواند باعث اکسیداسیون در پوست شود. نتایج تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور آبی باعث پیری پوست مشابه اشعه UVA می شود. در سال 2020، ژورنال Cosmetic Dermatology مطالعه ای را منتشر کرد که نشان می داد قرار گرفتن در معرض نور آبی کوتاه مدت می تواند به پیشگیری از برخی بیماری های پوستی کمک کند، اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آبی می تواند مضر باشد. داستان دیگری است تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی، میزان DNA آسیب دیده را افزایش می دهد و منجر به مرگ تدریجی بافت ها و سلول های پوست، آسیب به سد پوست و آسیب به چشم می شود.

از دست دادن بینایی، کمبود خواب و مقاومت به انسولین باعث می شود سریعتر پیر شویم

متأسفانه نور آبی نه تنها برای پوست ما مضر است، بلکه از طریق اختلال در بینایی، کمبود خواب و مقاومت بدن به انسولین، روند پیری را تسریع می کند.

بینایی ضعیف باعث ایجاد چین و چروک می شود

نور آبی پرانرژی مرئی (HEV) منجر به دژنراسیون ماکولا و سرطان می شود، به چشم شما نفوذ می کند و می تواند باعث شکسته شدن کروموزوم ها شود. علاوه بر بدتر شدن بینایی با افزایش سن، آسیب ناشی از این اشعه ها می تواند منجر به چین و چروک و ایجاد چین و چروک روی صورت شما شود.

کمبود خواب منجر به التهاب می شود

نور آبی تولید ملاتونین ما را در شب کاهش می دهد و باعث از دست دادن خواب می شود. کم خوابی برای پوست ما مضر است، زیرا باعث علائم التهاب می شود، چشمان ما را متورم می کند و ما را پیرتر نشان می دهد. علاوه بر این، التهاب همچنین تولید کلاژن در درم را کند می کند و باعث می شود پوست صورت چین و چروک های بیشتری پیدا کند.

افزایش قند خون به کلاژن آسیب می رساند

مطالعه ای در سال 2016 از دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن نشان داد که قرار گرفتن در معرض نور آبی در طول وعده های غذایی مقاومت به انسولین را افزایش می دهد. این نیز یکی از دلایل قند خون بالا است، مقاومت به انسولین به کلاژن درم (لایه میانی پوست) آسیب می رساند و ظاهر چین و چروک را تسریع می کند.

چرا نور آبی صفحه نمایش می تواند باعث پیری زودرس شود؟

برای جلوگیری از اثرات بد نور آبی بر روی پوست چه کنیم؟

متأسفانه نور آبی در همه جا وجود دارد و همیشه نمی توان آن را از بین برد. با این حال، ما می توانیم تغییرات کوچکی برای کاهش اثرات نور آبی بر روی زندگی خود به طور کلی و پوست خود به طور خاص انجام دهیم.

تابش کلی نور آبی را کاهش دهید

یکی از ساده ترین کارهایی که می توانیم برای کاهش اثرات نور آبی بر روی پوست خود انجام دهیم، کاهش نوردهی کلی است. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، و اگرچه اکثر ما نمی‌توانیم از تماشای صفحه نمایش در طول روز اجتناب کنیم، راه‌هایی برای محدود کردن آن وجود دارد مانند: زمانی که در معرض نمایشگرهای زیادی هستید بین ساعت‌ها استراحت کنید قبل از رفتن به رختخواب با وسایلی که نور آبی ساطع می کنند خودداری کنید همین کار را برای کارهای غیر ضروری روی کامپیوتر انجام دهید یک مکانیسم مسدود کننده نور آبی را روی دستگاه خود نصب کنید.

گام بعدی برای کاهش قرار گرفتن در معرض نور آبی این است که از ویژگی های دستگاه خود استفاده کنید از جمله:

از ویژگی های حالت شب در دستگاه خود استفاده کنید. برنامه هایی را نصب کنید که برای کاهش نور آبی ساطع شده از دستگاه ها طراحی شده اند. اگر با چشمان خود احساس راحتی می کنید، حالت تاریک را حفظ کنید، روی فیلترهایی سرمایه گذاری کنید که نور آبی را مسدود می کنند. محافظت از نور آبی را به روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید متأسفانه اکثر کرم های ضد آفتاب در حال حاضر در بازار فقط قادر به محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند که معمولاً SPF (شاخص محافظت در برابر نور خورشید) است. SPF فقط در برابر اشعه های UVB محافظت می کند، در حالی که ضد آفتاب های وسیع الطیف فقط تاثیر اشعه های UVA و UVB را بر روی پوست شما محدود می کنند. برخی از کرم های ضد آفتاب با موادی مانند دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی می توانند برخی از انواع نور HEV را مسدود کنند. با این حال، فقط می تواند مناطق نزدیک به طیف UV را پوشش دهد، اما نه همه. همچنین باید روی آنتی اکسیدان های اضافی برای مبارزه با اثرات نور آبی بر روی پوست خود و ترمیم آن در برابر اثرات نور آبی سرمایه گذاری کنید. برخی از آنتی اکسیدان های رایجی که می توانید استفاده کنید ویتامین C و چای سبز هستند. متأسفانه حذف کامل نور آبی از زندگی ما سخت است زیرا بسیاری از ما به طور فزاینده ای از دستگاه های الکترونیکی برای کار، بازی و حفظ ارتباط با عزیزان خود استفاده می کنیم. من با این حال، ایجاد عادات خوب در زندگی و کار به ما کمک می کند تا حدی اثرات بد نور آبی بر سلامتی را کاهش دهیم.

6 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش