loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

یک مطالعه علمی جدید نشان می‌دهد که کرم‌های استوایی غول‌پیکر آسیایی باغ‌های فرانسوی را تحت کنترل خود درآورده‌اند و حیات وحش محلی را در معرض خطر قرار داده‌اند.

کرم های بزرگ سر چکشی آسیایی در فرانسه

یک مطالعه علمی جدید نشان می‌دهد که کرم‌های استوایی غول‌پیکر آسیایی باغ‌های فرانسوی را تحت کنترل خود درآورده‌اند و حیات وحش محلی را در معرض خطر قرار داده‌اند.

موجودات مورد بحث، کرم‌های مسطح سر چکشی غول‌پیکر با رنگ‌های روشن و عضلانی هستند که به دلیل سر چکشی شکل آنها به این نام خوانده می‌شود. مهاجمان که معمولاً در آب و هوای گرمسیری آسیا یافت می شوند، که طول آنها تا 40 سانتی متر می رسد، به نوعی به اکوسیستم باغ های فرانسوی نفوذ کرده اند. اما این یک پدیده جدید نیست. در واقع، آنها 20 سال است که در این کار بوده‌اند، اما موفق شده‌اند تهاجم خود را تقریباً بدون توجه انجام دهند. این تا زمانی بود که طبیعت‌شناس آماتور پیر گروس در سال 2013 از این کرم ناشناس عکس گرفت و آن را برای دانشمندان فرستاد. در نهایت به پروفسور ژان لو جاستین، جانورشناس موزه ملی تاریخ طبیعی فرانسه راه یافت.

کرم های بزرگ سر چکشی آسیایی در فرانسه

«این عکس از ایمیل به ایمیل ارسال شد و در نهایت برای من آمد. من به آن نگاه کردم و گفتم "خب، این امکان پذیر نیست - ما در فرانسه چنین جانداری نداریم." او سپس تصمیم به بررسی این گونه گرفت و طی چهار سال مجموعه ای از مشاهدات ثبت شده در فرانسه و همچنین مناطق گرمسیری فرانسه از جمله گوادلوپ، مارتینیک و گویان فرانسه را جمع آوری کرد که قدمت آن به سال 1999 باز می گردد.

کرم های بزرگ سر چکشی آسیایی در فرانسه

این باعث شد که پروفسور و تیمش به این نتیجه برسند که کرم‌های سر چکشی که کرم‌های خاکی و دیگر طعمه‌های بی‌مهرگان را می‌خورند و به طور کلی تهدیدی برای فرآیندهای اکولوژیکی هستند، تقریباً در همه جای کلان‌شهر فرانسه وجود دارند. این مطالعه همچنین نشان داد که دو گونه از کرم‌های مسطح یافت شده - یکی سیاه رنگ که در فرانسه خالدار است و دیگری آبی رنگ که در جزیره مایوت، قلمرو فرانسه در اقیانوس هند یافت شده است - احتمالاً تازه کشف شده‌اند. با این حال، چیزی که او هنوز نمی‌فهمد این است که چگونه موجودات موفق شدند بدون اینکه عموم مردم یا جامعه علمی متوجه شوند، اینقدر پربار شوند. او گفت: «هنوز متحیر هستم – نمی‌دانم چگونه این کار در یک کشور توسعه‌یافته امکان‌پذیر است.

کرم های بزرگ سر چکشی آسیایی در فرانسه

پس چگونه به اینجا رسیدند؟ خب، به نظر می‌رسد بیشتر کرم‌های آسیایی که در حال حاضر در فرانسه زندگی می‌کنند، احتمالاً از جمعیت‌هایی که در گیاهان گرمسیری منتقل شده‌اند، منشاء گرفته‌اند. و در حالی که اکنون سیستمی برای کنترل حرکات آنها بین کشورها ایجاد شده است - بریتانیا نیز دارای جمعیت کرم های سر چکشی خود است - آنها گونه ای فوق العاده قوی هستند. در واقع وقتی تکه‌هایی از آنها قطع می‌شوند، می‌توانند دوباره به کرم‌های کامل تبدیل شوند و در یک مورد شناخته شده، یک کرم مسطح که به فضا فرستاده شد، پس از قطع شدن دمش، سر دومش را رشد داد. آنها همچنین می توانند به صورت غیرجنسی تولید مثل کنند و مواد شیمیایی تولید کنند که طعم آنها را نامطبوع می کند و آنها را برای شکارچیان جذاب نمی کند.

برچسب ها علمی , ترسناک ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی