loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

میوه‌هایی وجود دارند که بسیار در این فصل رایج هستند و سرشار از مواد مغذی حیاتی هستند که برای سالم ماندن و قوی‌تر ماندن در فصل‌های سرد سال به آن نیاز داریم.

چرا این میوه ها را باید در زمستان بخورید؟

برخی از میوه‌ها در طول ماه‌های زمستان به‌اندازه تابستان فراوان نیستند، اما در اینجا چند مرکبات خوشمزه و دیگر میوه‌ها وجود دارند که بسیار در این فصل رایج هستند و سرشار از مواد مغذی حیاتی هستند که برای سالم ماندن و قوی‌تر ماندن در فصل‌های سرد سال به آن نیاز داریم.

چرا این میوه ها را باید در زمستان بخورید؟

1:گریپ فروت

در صدر فهرست میوه ها گریپ فروت شیرین و آبدار است. این میوه فصلی  مملو از مواد مغذی مفید و محافظ و ترکیبات گیاهی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی از جمله لیکوپن است. این بدان معنی است که آنها ممکن است به محافظت از سلول ها در برابر آسیب احتمالی ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد کمک کنند. به گفته مؤسسه ملی سلامت، همه میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند و چندین دهه یافته های تحقیقات رژیم غذایی نشان می دهد که مصرف مقادیر بیشتری از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ممکن است به محافظت در برابر بیماری ها کمک کند. گریپ فروت همچنین منبع خوبی از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی، تقویت استخوان‌ها و بهبود سریع‌تر جراحات کمک می‌کند، همچنین بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A برای حمایت از عملکرد سیستم ایمنی بدن تبدیل می‌شود. سلامت پوست و بینایی، از جمله، طبق کتابخانه ملی پزشکی. همچنین، فیبر غذایی آن، به نام پکتین، هضم بهتری را تقویت می کند و گریپ فروت به طور کلی متابولیسم را افزایش می دهد. فایده دیگر؟ گریپ فروت حاوی اسید سالیسیلیک است که به تجزیه کلسیم معدنی در بدن و کاهش علائم آرتریت کمک می کند. برخی از افراد ممکن است از گریپ فروت به دلیل طعم ترش و تلخ آن اجتناب کنند. اما راه‌های اختراعی زیادی برای تهیه و لذت بردن از این میوه زمستانی سرشار از مواد مغذی وجود دارد. ایده‌های دستور غذا به وفور ارزش مغذی آن را دریافت می‌کنند: دور مرکبات گریپ فروت و پرتقال با نعنا، گریپ فروت اسپریتزر، یا مخلوط کردن آن با آووکادو برای سالاد شاهی، تنها برخی از ایده‌های ارائه شده توسط Prevention هستند.

چرا این میوه ها را باید در زمستان بخورید؟

2: 'گلابی

یک گلابی متوسط منبع خوبی از ویتامین C است. این میوه همچنین دارای مقداری پتاسیم، ویتامین K، مس، منیزیم و ویتامین های گروه B است. آنها همچنین منبع عالی فیبر هستند که به منظم نگه داشتن سیستم گوارشی شما کمک می کند. گلابی، به خصوص آنهایی که پوست رنگارنگ دارند، مواد مغذی گیاهی یا مواد شیمیایی گیاهی طبیعی مانند فلاونوئیدها را فراهم می کنند. این ترکیبات با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد که می‌توانند باعث آسیب سلولی شوند و به نوبه خود منجر به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان شود، به کاهش التهاب کمک می‌کنند. و حتی با وجود اینکه گلابی مقداری قند طبیعی دارد، محتوای فیبر بالای آن باعث می‌شود که قند خون شما پس از خوردن گلابی بالا نرود، که این باعث می‌شود میان‌وعده‌ای مناسب برای افراد مبتلا به دیابت باشد. به علاوه، شاخص گلیسمی پایین آنها به این معنی است که چند دقیقه بعد از خوردن یک میان وعده گرسنه نخواهید بود.

چرا این میوه ها را باید در زمستان بخورید؟

3:انار

انار که الهه ای در میان میوه هاست، نه تنها به خاطر منشأ افسانه ای اش شناخته شده است، بلکه فواید سلامتی آن نیز از هزاران آنتی اکسیدان تا کمک به پیشگیری از برخی سرطان ها را شامل می شود. انار را به رژیم غذایی زمستانی خود اضافه کنید و از فواید سلامتی و طعم شیرین و ترش هر دانه خوش طعم لذت ببرید. دانه های انار رنگ قرمز پر جنب و جوش خود را از پلی فنول ها که آنتی اکسیدان های قوی هستند، می گیرند. آب انار حاوی سطوح بالاتر آنتی اکسیدان نسبت به سایر آب میوه ها است. همچنین سه برابر بیشتر از  چای سبز آنتی اکسیدان دارد. به گفته NIH، آنتی اکسیدان های موجود در آب انار ممکن است به حذف رادیکال های آزاد، محافظت از سلول ها در برابر آسیب و کاهش التهاب کمک کند. آبمیوه می تواند با کاهش التهاب روده و بهبود سلامت کلی دستگاه گوارش به هضم کمک کند. به همین دلیل، ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و سایر بیماری های التهابی روده مفید باشد. متخصصان سلامت می گویند که این می تواند به کاهش التهاب در سراسر بدن و جلوگیری از استرس اکسیداتیو و آسیب کمک کند. فلاونول های موجود در آب انار حتی ممکن است به جلوگیری از التهابی که به آرتروز و آسیب غضروف کمک می کند کمک کند. همچنین، آب یک انار بیش از 40 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C را دارد. ویتامین C در صورت پاستوریزه شدن تجزیه می شود، بنابراین آب انار خانگی یا تازه را انتخاب کنید تا از این ماده مغذی بیشتر استفاده کنید. علاوه بر این، آب انار منبع خوبی از فولات، پتاسیم و ویتامین های K و E است. به دنبال میوه ای باشید که سفت و دارای پوست قرمز طلایی براق است. 

چرا این میوه ها را باید در زمستان بخورید؟

4: پرتغال

این یک لیست قوی از میوه های زمستانی بدون پرتقال نخواهد بود. شما می خواهید پرتقال، و هر مرکبات دیگری که برای این موضوع تولید می کند، غذای مورد علاقه خود را درست کنید. پرتقال، اگرچه لزوماً محصولات زمستانی نیست، اما همیشه در دسترس است و همیشه گزینه خوبی است زیرا منبع ویتامین C است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان محلول در آب است که از آسیب سلولی جلوگیری می کند. همچنین، برخی آب پرتقال علاوه بر سایر مواد مغذی که از مرکبات مستقیم دریافت می کنید، با ویتامین D غنی می شوند: فیبر، اسید فولیک، پتاسیم و کلسیم. همچنین پرتقال های ماندارین، نارنگی، تنگلو و کلمانتین - به عنوان میان وعده یا در بین وعده های غذایی به طور منظم، پسرعموهای پرتقال نیز خوب هستند.

چرا این میوه ها را باید در زمستان بخورید؟

5:موز

موز بسیار ارزان و به ظاهر همیشه در فصل، منبع عالی پتاسیم است، یک ماده معدنی حیاتی و الکترولیت در بدن که حامل بارهای الکتریکی کوچکی است که باعث می‌شود سلول‌های عصبی سیگنال‌هایی را برای ضربان منظم قلب و انقباض ماهیچه‌ها ارسال کنند. به گفته دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، پتاسیم همچنین برای حفظ تعادل سالم آب در سلول ها مورد نیاز است و اثرات سدیم اضافی رژیم غذایی را خنثی می کند. موز همچنین دارای سطوح ویتامین B-6 است که به تقویت و ساخت سلول ها، منیزیم، فیبر و منگنز کمک می کند. یک وعده یا یک موز متوسط رسیده، حدود 110 کالری دارد. به موز علاقه ندارید؟ شما هنوز هم با درست کردن اسموتی موز خوشمزه، با مخلوط کردن یک اسموتی با هر اندازه، با ماست، مقداری توت، یک قاشق غذاخوری گردو یا بادام و مقداری آب پرتقال، از فواید سلامتی آنها بهره مند می شوید. حتی می‌توانید آن را برش بزنید و با سایر میوه‌های زمستانی موجود در این فهرست جفت کنید تا یک فنجان میوه خوشمزه درست کنید.

چرا این میوه ها را باید در زمستان بخورید؟

6:کران بری یا توت خرس یا زغال اخته

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است، غذای نسبتاً کوچکی است که تاثیر زیادی دارد. شما می توانید از کرن بری های سرو شده در روز شکرگزاری به عنوان سکوی پرشی برای افزودن این میوه زمستانی به رژیم غذایی خود حداقل یک بار در هفته استفاده کنید. به گفته متخصصان پزشکی، زغال اخته با داشتن آنتی اکسیدان بالا، ممکن است به پیشگیری از برخی سرطان ها، بیماری های قلبی و التهاب کمک کند. در واقع، یک مطالعه نشان داد که از بین 20 میوه رایج، کرن بری دارای بالاترین سطح فنل، نوعی آنتی اکسیدان است. سایر آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته عبارتند از: کورستین، میریستین، پئونیدین و اسید اورسولیک. مانند سایر مرکبات، آنها نیز حاوی ویتامین C، K و پتاسیم هستند. همچنین، زغال اخته دارای مقدار زیادی آنتوسیانین است، ترکیباتی که به کرن بری رنگ قرمز تیره می دهد. مطالعات نشان داده اند که آنها ممکن است اثرات ضد سرطانی و ضد التهابی داشته باشند.

چرا این میوه ها را باید در زمستان بخورید؟

7:آناناس

دفعه بعد که به سوپرمارکت می روید، یک آناناس، یک میوه استوایی بزرگ با پوست سیخ دار، سخت و داخل شیرین امتحان کنید. آناناس سرشار از ویتامین C و منگنز است، ماده‌ای مغذی که به تشکیل استخوان‌ها و تنظیم قند خون کمک می‌کند. آناناس همچنین سرشار از ویتامین‌های A، B6، E و K، کلسیم، فولات، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی است. در برخی از فرهنگ ها، آناناس یک گیاه دارویی است. این به این دلیل است که ماده ای به نام بروملین دارد که ممکن است التهاب را کاهش دهد. در فروشگاه، به دنبال آناناسی باشید که نسبت به اندازه‌اش سنگین باشد. باید عاری از لکه های نرم و چشم های تیره باشد. یک آناناس رسیده در انتهای آن بوی شیرین می دهد.

چرا این میوه ها را باید در زمستان بخورید؟

8: خرمالو

خرمالو میوه‌ای است که ممکن است بدون توجه به فصل، در رادار شما نباشد، اما می‌خواهید به سرعت با این غذای فوق‌العاده آشنا شوید. این میوه کوچک به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند، دستگاه گوارش شما را روان کار می‌کند و بینایی شما را تقویت می‌کند. ناگفته نماند، آنها خوشمزه هستند و با بسیاری از دستور العمل ها به خوبی هماهنگ می شوند. انواع مختلفی از خرمالو وجود دارد که از نظر اندازه، طعم و البته رنگ متفاوت است. در ایالات متحده، دو موردی که بیشتر در سوپرمارکت‌ها می‌بینید، انواع آسیایی معروف به فویو و هاچیا هستند. هنگامی که آنها آماده خوردن هستند، پوست نازک آنها نیمه شفاف و گوشت آنها روان و ژلاتینی است.  می توان آنها را خشک کرد تا خوراک ژاپنی، هوشیگاکی را درست کرد. خرمالو سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مهم از جمله ویتامین های A، C و B، پتاسیم و منگنز است. آنها همچنین حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی مانند تانن ها و فلاونوئیدها هستند. خرمالو همچنین منبع خوبی از تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، فولات، منیزیم و فسفر است. میوه های رنگارنگ نیز کم کالری و سرشار از فیبر هستند. فقط یک خرمالو حاوی بیش از نیمی از میزان توصیه شده ویتامین A است.

چرا این میوه ها را باید در زمستان بخورید؟

9:کیوی

 میوه ای قهوه ای رنگ، مبهم و به اندازه تخم مرغ با گوشت سبز روشن است. کیوی ها خوش طعم، سالم و منحصر به فرد هستند. ممکن است پرتقال را به دلیل داشتن ویتامین C و موز را به دلیل محتوای پتاسیم آن بشناسید، اما کیوی آنها را در هر دو دسته و همچنین تامین کننده ویتامین E و K علاوه بر همه اینها، دارد. برای مقابله با سرمای زمستانی، تعدادی از این میوه های کوچک مبهم را داخل سبد خرید خود بیندازید. به گفته دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، یک کیوی حدود 80 درصد از نیاز روزانه یک بزرگسال به ویتامین C را تامین می کند. همچنین منبع خوبی از فیبر، پتاسیم و ویتامین K است. اگرچه پوست کیوی خوراکی است، اما ممکن است ترجیح دهید آن را جدا کنید یا میوه را از وسط نصف کنید و گوشت داخل آن را بردارید. برای داشتن اسموتی سالم می توانید کیوی و هر میوه زمستانی دیگر را در مخلوط کن بریزید: کارشناسان هاروارد همچنین پیشنهاد می کنند یک اسموتی سبز را امتحان کنید که با ترکیبی از کیوی، اسفناج، سیب و گلابی درست شده است.

چرا این میوه ها را باید در زمستان بخورید؟

10: سیب

ضرب المثل قدیمی "یک سیب در روز دکتر را دور نگه می دارد" چندان دور از واقعیت نیست. سیب ها را به ابر غذاها تشبیه می کنند، زیرا سرشار از مواد مغذی زیادی هستند که به نظر غیرممکن است که یک میوه کوچک بتواند تا این حد کمک کند، اما این کار را می کند. جای تعجب نیست که هزاران گونه مختلف در سرتاسر جهان وجود دارد، از گالا و گرانی اسمیت گرفته تا مک‌اینتاش و ترد کیهانی تا خوشمزه طلایی. از ویتامین B که تعداد گلبول‌های قرمز خون را حفظ می‌کند تا آنتی‌اکسیدان‌ها که به پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کنند، سیب ممکن است شما را در زمستان امسال از مطب دکتر دور نگه دارد. سیب سرشار از کورستین و پکتین است که هر دوی آنها برای افزایش فواید سلامتی فراوان سیب اعتبار دارند. به گفته دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، کوئرستین یک فلاونوئید است، یک نوع ماده شیمیایی گیاهی طبیعی که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است، در حالی که پکتین نوعی فیبر محلول است که ممکن است به جلوگیری از یبوست کمک کند. خوردن سیب کامل ترجیح داده می شود زیرا دور انداختن پوست باعث حذف بیشتر فیبر و اکثر فلاونوئیدها می شود. کلید، مانند هر چیزی که می خورید، این است که به خوبی متعادل باشید. مطمئن شوید که ارزش های روزانه خود را برآورده می کنید، با این لیست از میوه ها شروع می کنید تا بدن خود را در زمستان قوی نگه دارید. افزودن یک یا همه میوه های زمستانی در این لیست به رژیم غذایی روزانه می تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد. خیلی زود، سیستم ایمنی شما مانند یک قهرمان با سرماخوردگی مبارزه می کند و شما احساس تناسب اندام تری خواهید داشت.

برچسب ها سلامت , تغذیه ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی