آمار
مطالب اصلی سایتتاریخیعلمی

5 اختراع برتر قرن هجدهم که چهره بشریت را تغییر داد

5 اختراع برتر قرن هجدهم که چهره بشریت را تغییر داد

با فناوری‌های مدرنی که نوید تغییر شکل اجتماعی-اقتصادی بشریت را می‌دهند، وارد چهارمین انقلاب صنعتی، که به انقلاب دیجیتال نیز معروف است، می‌شویم. با این حال، اگر دگرگونی عظیم بشریت که از اواسط قرن هجدهم تا اوایل قرن نوزدهم ادامه داشت، نبود، همه این پیشرفت ها نیز ممکن نبود. در این دوره، جهان یک سری از دانشمندان مشهور مانند اسحاق نیوتن، جیمز وات یا توماس ادیسون با اکتشافات بزرگ در ریاضیات، فیزیک، شیمی تولید کرد. پایگاه دانش برای پیشرفت در فناوری تولید در اینجا 5 مورد از اختراعات برتر آورده شده است که پیشرفت هایی را به همراه داشته است و همچنین بهره وری نیروی کار را افزایش داده است و به رساندن بشر به سمت صنعتی شدن و مدرن شدن کمک می کند.

5 اختراع برتر قرن هجدهم که چهره بشریت را تغییر داد

1. موتور بخار اختراع: اسکاتلند جیمز وات

موتور بخار یک موتور حرارتی است که کار مکانیکی را با تبدیل بخار به انرژی مکانیکی انجام می دهد. همچنین به عنوان موتور احتراق خارجی شناخته می شود تا آن را از موتور احتراق داخلی بعدی متمایز کند. قبل از اختراع موتور بخار، صنعت حمل و نقل هنوز بر پایه کالسکه های اسب بود. و صنایع سنگین مانند معدن، تولید. هنوز از نیروی انسانی استفاده می کردند.

این روش به طور کلی ناکارآمد است و دارای معایب زیادی است. با ایجاد اولین موتور بخار، اسکاتلند جیمز وات چهره بشریت به طور کلی و انگلستان را به طور خاص تغییر داد. در آنجا، مردم دیگر «منبع انرژی» نیستند، بلکه اپراتور ماشین‌هایی می‌شوند که می‌توانند کارآمدتر کار کنند. در سال 1860، لنکشایر - شهری در انگلستان حتی نیمی از تولید پنبه جهان را به خود اختصاص داد. بریتانیا به عنوان قوی ترین و ثروتمندترین کشور صنعتی شناخته می شود و اغلب از آن به عنوان "کارخانه کل جهان" یاد می شود. نسخه های بهبود یافته بعدی موتور بخار به نوبه خود به جایگزینی تعداد زیادی از کارگران در کارخانه ها، ایجاد لوکوموتیو، قایق های باری و توربین های بخار کمک کرد.


5 اختراع برتر قرن هجدهم که چهره بشریت را تغییر داد

2. کنسرو اختراع: نیکلاس آپرت

با نگاهی به آشپزخانه مدرن، می‌توانیم اختراع مفیدی را ببینیم که در طول انقلاب صنعتی اول اختراع شد. این فناوری نگهداری مواد غذایی است. در سال 1795، یک سرآشپز فرانسوی به نام نیکولا اپرت مجذوب جایزه ای شد که به کسی اعطا می شد که بتواند بفهمد چگونه غذا را برای حمل و نقل برای روزها نگهداری کند. در آن زمان، غذا را می‌توان از طریق روش‌هایی مانند خشک کردن و تخمیر حفظ کرد، اما این روش طعم آن را حفظ نمیکرد و واقعاً 100٪ مؤثر نبود.

آپرت 14 سال را صرف حل این معما کرد. از این گذشته، او با موفقیت در مورد تکنیک نگهداری غذای پخته شده با گذاشتن آن در شیشه و سپس مهر و موم کردن آن تحقیق کرد. سپس این شیشه را در آب جوشاند تا یک لایه خلاء ایجاد کند و به غذا کمک کند از تماس مستقیم با اکسیژن هوا جلوگیری کند و در نتیجه مدت طولانی تری آن را حفظ کند.


5 اختراع برتر قرن هجدهم که چهره بشریت را تغییر داد

3. تلگراف اختراع: ساموئل مورس

قبل از عصر گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها، به لطف اختراعی به نام تلگراف، مردم هنوز از فناوری برای برقراری ارتباط استفاده می‌کردند. تلگراف در دهه 1830 توسط ساموئل مورس اختراع شد. در آن زمان مورس متوجه شد که می تواند با ارسال سیگنال های الکتریکی توسط سیم با دوستانش ارتباط برقرار کند. او با مشاهده علاقه به این روش، یک جدول کد با استفاده از نقطه و خط تیره اختراع کرد که به کد مورس نیز برای تسهیل ارسال پیام معروف است.

کد مورس را می توان برای امواج رادیویی، نور مرئی یا امواج صوتی نیز اعمال کرد. توسعه قوی این روش در دهه 1840 حتی به ایجاد اولین سرویس خبری الکترونیکی در ایالات متحده به نام آسوشیتد پرس کمک کرد. اختراع مورس همچنین به اتصال ارتباطات بین ایالات متحده و اروپا کمک کرد - یک شاهکار جهانی در آن زمان.


5 اختراع برتر قرن هجدهم که چهره بشریت را تغییر داد

4. پخش کننده ضبط اختراع: توماس ادیسون

تا زمانی که ادیسون اختراع خود را معرفی نکرد، ما هیچ راهی برای ذخیره اشعار یا حتی یک قطعه موسیقی نداشتیم. تنها راه لذت بردن از موسیقی، گوش دادن به آن به صورت زنده است. توماس ادیسون این را با یک ایده بسیار ساده، اما بسیار موثر تغییر داد. ترفند این است که از یک سوزن برای ایجاد آهنگ بر روی رکورد بر اساس متغیر بودن سیگنال صوتی استفاده کنید. در یک گرامافون، صدا برعکس پردازش می‌شود، یعنی تکانه‌های مکانیکی را به سیگنال‌های صوتی کوچک تبدیل می‌کنند که سپس از طریق بلندگوها تقویت می‌شوند.


5 اختراع برتر قرن هجدهم که چهره بشریت را تغییر داد

5. عکاسی اختراع: لویی داگر

اگرچه اولین دوربین مدت ها پیش متولد شد، اما تا دهه 30 قرن 18 بود که مفهوم عکاسی واقعاً به وجود آمد. در آن زمان، لویی داگر - فیزیکدان فرانسوی، و همکارش - جوزپ نیکفور، اولین کسانی بودند که داگرئوتیپ، اولین شکل مدرن عکاسی را اختراع کردند. این یک فرآیند مثبت مستقیم است که تصاویر بسیار دقیقی را روی یک صفحه مسی که با یک لایه نازک نقره اندود شده و مانند یک آینه جلا داده شده است، تولید می کند.

ویژگی خاص این روش این است که نیازی به استفاده از نگاتیو ندارد. پس از قرار گرفتن در معرض نور، صفحه مسی روی جیوه داغ حرارت داده می شود تا زمانی که تصاویر ظاهر شوند. داگر برای بی حرکت کردن آنها، صفحه مسی را در محلول ناترتیوسولفات فرو برد و سپس آن را با کلرید طلا آسیاب کرد. اختراع داگر به عنوان کمک بزرگی به فرهنگ معاصر تلقی می شود و فرصت هایی را برای طبقه متوسط ایجاد می کند تا پرتره های مقرون به صرفه به دست آورند.

0 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش