loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

ذهن انسان هنوز پر از اسرار است که دانشمندان تا به امروز به طور کامل آنها را کشف نکرده اند.

10 حقیقت عجیب اما جالب در مورد روانشناسی انسان که قطعا نشنیده اید

ذهن انسان هنوز پر از اسرار است که دانشمندان تا به امروز به طور کامل آنها را کشف نکرده اند. آنها هنوز در حال مطالعه مغز هستند و در مورد الگوهای رفتاری جدید و نتایج جدیدی که ممکن است شما را شگفت زده کند بیشتر یاد می گیرند.

10 حقیقت عجیب اما جالب در مورد روانشناسی انسان که قطعا نشنیده اید

1: افراد با ضریب هوشی بسیار بالا دوستان زیادی ندارند

مدت ها پیش، زمانی که اجداد دور ما به شکار و جمع آوری مشغول بودند، دوستی برای بقای قبیله ضروری بود. مردم هنوز هم امروز دوست می شوند، اما نه به خاطر آن. با این حال، یک مطالعه اخیر نشان داده است که افراد با ضریب هوشی بالا به دوستان زیادی نیاز ندارند. این به این دلیل است که مغز آنها مشغول حل مشکلات بزرگ است و ارتباطات را اتلاف وقت می دانند. اما فکر نکنید که داشتن دوستان کم نشان می دهد شما باهوش هستید یا این چیز خوبی است. تحقیقات ثابت کرده است که دوستی نه تنها بر وضعیت روانی بلکه بر سلامت جسمی نیز تأثیر مثبت دارد. به همین دلیل گاهی اوقات بهتر است از کتاب دوری کنید و با افراد جالب صحبت کنید.


10 حقیقت عجیب اما جالب در مورد روانشناسی انسان که قطعا نشنیده اید

2: افسردگی درک رنگ را تغییر می دهد

 "رنگ گمشده" افسرده نه تنها یک استعاره بلکه یک واقعیت پزشکی است. در طول افسردگی، شبکیه چشم نسبت به رنگ‌های متضاد حساسیت کمتری پیدا می‌کند و بیمار نیز تشخیص رنگ ضعیفی دارد. علاوه بر این، اگر در اطراف شما دائماً همه رنگ های خاکستری و روشن ظاهر می شوند، خلق و خوی انسان نیز بیشتر مستعد مالیخولیا است.


3 : در مورد برنامه های خود لاف نزنید، وگرنه هیچ اتفاقی نمی افتد

اگر تصمیم دارید کار جدیدی را شروع کنید (مانند نخوردن بعد از ساعت 6 بعد از ظهر، دویدن در صبح یا یادگیری یک زبان خارجی)، هرگز به کسی در مورد برنامه های خود نگویید. در غیر این صورت هیچ اتفاقی نمی افتد. وقتی در مورد برنامه خود صحبت می کنید، مغز شما این کار را "انجام شده" می داند و متقاعد کردن خلاف آن بسیار دشوار است. به نظر یک خرافات می رسد، اما روانشناسان صحت این رابطه را ثابت کرده اند.


10 حقیقت عجیب اما جالب در مورد روانشناسی انسان که قطعا نشنیده اید

4: دانستن یک زبان خارجی به تصمیم گیری بهتر کمک می کند

برای تصمیم گیری بهتر، لازم نیست سرد باشید، فقط باید به یک زبان خارجی فکر کنید. دانشمندان بر این باورند که مردم اغلب هنگام تصمیم گیری های مهم بر اساس احساسات خود عمل می کنند. با این حال، اگر موقعیت را به زبان خارجی تجزیه و تحلیل کنید، بخش عقلانی مغز شما درگیر خواهد شد، بنابراین رویکرد شما متعادل‌تر خواهد بود و خطرات نابه‌جا را شامل نمی‌شود.


10 حقیقت عجیب اما جالب در مورد روانشناسی انسان که قطعا نشنیده اید

5: جوانان بیشتر از افسردگی رنج می برند

یک نظرسنجی نشان می دهد که ناراضی ترین افراد در جهان افراد زیر 30 سال هستند. مردان و زنان بین 18 تا 30 سال مستعد اضطراب و استرس هستند. چه کسی گفته جوانی بی دغدغه ترین دوران زندگی است؟ 


10 حقیقت عجیب اما جالب در مورد روانشناسی انسان که قطعا نشنیده اید

6: خستگی می تواند خلاقیت شما را تقویت کند

اگر به دنبال ایده خلاقانه هستید، خسته بودن چیز بدی نیست. افکار خلاق اغلب به سراغ افرادی می‌آیند که خسته هستند، زیرا مغزشان کارآمدی کمتری دارد: ایده‌هایی را که در نگاه اول دیوانه‌کننده به نظر می‌رسند که معمولاً در بیداری «نه» می‌گویید را رد نمی‌کند. یک ایده دیوانه کننده می تواند شروع یک پروژه بزرگ باشد. به همین دلیل است که ایده های خوب اغلب پس از یک روز کاری طولانی به ذهن ما خطور می کند. اگر فردی خلاق هستید، فرآیند خلاقیت شما ممکن است از عصر شروع شود و اگر دیر خوابیده اید، ممکن است صبح الهام بخش شما باشد.


10 حقیقت عجیب اما جالب در مورد روانشناسی انسان که قطعا نشنیده اید

7: 80 درصد از تمام مکالمات شایعه سازی است

تقریباً هر مکالمه ای چت است و این مربوط به جنسیت نیست زیرا مردان نیز به اندازه زنان تمایل به شایعات دارند. دانشمندان به آمار تکان دهنده ای دست یافته اند: 80 درصد از مکالمات ما فقط شایعات و تبادل اطلاعات در مورد دوستان و همکاران است. با این حال، صحبت های کوچک بد نیست، یک راه ارتباطی مهم است. این به افراد کمک می کند تا ارتباطات اجتماعی را حفظ کنند.


10 حقیقت عجیب اما جالب در مورد روانشناسی انسان که قطعا نشنیده اید

8: شما می توانید شادی را بخرید

می گویند خوشبختی خریدنی نیست. با این حال، روانشناسان این اطلاعات را اشتباه می گیرند: شما می توانید احساس شادی را بخرید، اما این پول را نباید صرف خودتان کنید، بلکه باید صرف اقوام، دوستان یا خیریه کنید. وقتی برای دیگران شادی می‌آوریم، عزت نفس خود را افزایش می‌دهیم، خود را مهم‌تر می‌دانیم و از زندگی خود شادتر و راضی‌تر می‌شویم.


10 حقیقت عجیب اما جالب در مورد روانشناسی انسان که قطعا نشنیده اید

9: 20 ثانیه برای ایجاد اعتماد کافی است

برای ایجاد اعتماد باید فرد را حدود 20 ثانیه در آغوش بگیرید (البته فقط پس از رضایت). این واقعیت را می توان به صورت کاملاً ساده از نظر بیولوژیکی به این صورت توضیح داد: وقتی ما در آغوش می گیریم، اکسی توسین ترشح می کنیم، هورمونی که زمانی که افراد احساس امنیت می کنند ترشح می شود، اثر آرام بخشی دارد و به آرامش ذهن کمک می کند.


10: 80 درصد افکار شما منفی هستند

هر روز به طور متوسط 12000 تا 60000 فکر به ذهن ما خطور می کند. مغز انسان از هر کامپیوتری قدرتمندتر است. اما متأسفانه 80 درصد افکار ما منفی هستند. نه تنها این، بیشتر این افکار منفی به صورت روزانه تکرار می شوند. بنابراین، تمام آن افکار احمقانه ای که در تمام طول سال به ذهن شما خطور می کند کاملاً طبیعی است، زیرا این اتفاق برای همه می افتد.

برچسب ها روانشناسی ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی