loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

توماس هاگان، تنها مردی بود که به قتل مالکوم ایکس در سال 1965 اعتراف کرد اما او چندین همدست داشت.

داستان کامل توماس هاگان و ترور مالکوم ایکس

توماس هاگان، تنها مردی بود که به قتل مالکوم ایکس در سال 1965 اعتراف کرد اما او چندین همدست داشت. ترور مالکوم ایکس در اواسط دهه 1960 موجی از شوک را در آمریکا ایجاد کرد. ایکس که فعال حقوق سیاه پوستان و عضو سابق ملت اسلام بود، در طول زندگی خود دشمنان زیادی پیدا کرده بود و سه نفر از آنها متهم به تیراندازی به او در شهر نیویورک در سال 1965 شدند. اما تنها یک مرد اعتراف کرد که ماشه را کشیده است: توماس هاگان.

هاگان، که در آن زمان با نام Talmadge X Hayer شناخته می شد، یکی از اعضای فداکار ملت اسلام بود که به دلیل ترک سازمان و انتقاد از رهبر گروه، الیجا محمد، از مالکوم ایکس عصبانی بود. اما در حالی که هاگان به نقش خود در قتل ایکس اعتراف کرد، ادعا کرد که دو عضو دیگر ملت اسلام که متهم به قتل این فعال بودند - محمد ا. عزیز و خلیل اسلام - بی گناه هستند. سرانجام، مشخص شد که هاگان حقیقت را می‌گفت و محکومیت دو مرد دیگر پس از دهه‌ها لغو شد. هنوز هم اعتقاد بر این است که هاگان در مرگ ایکس نقش داشته است، اما او مطمئناً به تنهایی کار نکرده است.
صاحب نظران فکر می کنند که او از چهار همدست امت اسلام کمک گرفته است. و همچنین تصور می‌شود که هاگان ممکن است از سازمان‌های مجری قانون مانند پلیس نیویورک و اف‌بی‌آی کمک گرفته باشد که می‌خواستند این فعال برود. با این حال، توماس هاگان تنها کسی است که به قتل مالکوم ایکس اعتراف کرده است. پس هاگان کیست؟ چه چیزی او را به تیراندازی به این فعال سوق داد؟ چه کسی به او در انجام این ترور کمک کرد؟ و او امروز کجاست؟

توماس هاگان کیست و چگونه با مالکوم ایکس ارتباط داشت؟

توماس هاگان در 16 مارس 1941 متولد شد. اطلاعات کمی در مورد زندگی اولیه او وجود دارد. اما واضح است که در زمان جوانی او جذب فلسفه ملت اسلام (NOI) شده بود، سازمانی که اسلام سنتی را با ناسیونالیسم سیاهان ترکیب می کرد. اگرچه NOI برای ترویج وحدت نژادی در میان سیاه‌پوستان و اعتلای آفریقایی‌آمریکایی‌ها ایجاد شد، اما سابقه طولانی یهودی‌ستیزی و موعظه تعصب علیه سفیدپوستان دارد. همچنین با برخی از برتری گرایان سفیدپوست ارتباط دارد.

زمانی که هاگان به NOI ملحق شد، مطمئناً با مالکوم ایکس آشنا بود. به هر حال، ایکس از اوایل دهه 1950 عضو سازمان بود. او به سرعت با رهبر گروه، الیا محمد، صمیمی شد و با جذابیت و استعداد طبیعی خود برای سخنرانی در جمع، به جذب اعضای جدید کمک کرد. ایکس مدت‌ها بود که از نژادپرستی علیه سیاه‌پوستان در آمریکا ناامید شده بود و بسیاری از اعضای بالقوه NOI با تجربیات ایکس مرتبط بودند. در این بین، FBI از نزدیک شروع به ردیابی ایکس کرد و او را خطری برای جامعه آمریکا می دانست. این نظارت تنها زمانی تشدید شد که جنبش حقوق مدنی در دهه 1960 شروع به کار کرد، و ایکس بسیاری از شخصیت‌های قدرتمند را به عنوان دشمنان خود به حساب آورد از جمله مدیر FBI، جی. ادگار هوور.

داستان کامل توماس هاگان و ترور مالکوم ایکس

مالکوم ایکس به عنوان یک شخصیت صریح و بسیار عمومی، در طول زندگی خود با تهدیدهای مرگ بسیاری مواجه شد.


می توان فرض کرد که هاگان قاطعانه در کنار ایکس بود تا اینکه ایکس در حدود سال 1963 با محمد شروع به دعوا کرد. این دو مرد ایده های متفاوتی در مورد جایی که NOI را در آینده ببرند داشتند، ایکس امیدوار بود که با جریان اصلی اعتراضات حقوق مدنی درگیر شود و محمد امتناع کرد. برای تایید آن ایده ایکس همچنین از محمد به خاطر بچه دار شدن با چند تن از منشی هایش عصبانی بود که خلاف اخلاقی بود که محمد موعظه می کرد. تا سال 1964، ایکس از امت اسلام جدا شد و زیارتی روشنگرانه به مکه داشت. او که به اسلام سنی گروید، بعداً به یاد آورد که "زائران با هر رنگی از همه نقاط این زمین را دید که روحیه اتحاد و برادری را به نمایش گذاشتند که من قبلاً هرگز ندیده بودم."

اگرچه ایکس به طور جدی به اعتلای سیاه‌پوستان و حذف نژادپرستی در جامعه آمریکا و خارج از آن پایبند بود، او دیدگاه‌های جدایی‌طلبانه قبلی خود را که در زمان حضور در NOI داشت کنار گذاشت. این احتمالاً ارقام NOI را نسبت به ایکس خشمگین‌تر از قبل کرده است. در این مرحله، ایکس نه تنها با تهدید FBI و سایر سازمان های مجری قانون، بلکه NOI نیز مواجه بود. در 14 فوریه 1965، خانه او در کوئینز بمباران شد، حمله ای که او ادعا کرد توسط محمد سازماندهی شده بود. اگرچه ایکس (و اعضای خانواده‌اش در خانه) از بمباران آتش‌زا جان سالم به در بردند، ایکس تنها یک هفته بعد با پایانی وحشیانه روبرو شد.

داستان کامل توماس هاگان و ترور مالکوم ایکس

جسد مالکوم ایکس پس از اصابت گلوله در سالن رقص Audubon روی برانکارد برده شد.


ترور مالکوم ایکس و پس از آن

در 21 فوریه 1965، مالکوم ایکس در سالن رقص Audubon در شهر نیویورک ترور شد. ایکس، 39 ساله در آن زمان، در آستانه سخنرانی بود که توسط گروهی از افراد مسلح در سالن رقص به ضرب گلوله کشته شد. مالکوم ایکس ۲۱ بار مورد اصابت گلوله قرار گرفت و اگرچه به بیمارستانی در نزدیکی منتقل شد، اما به زودی اعلام شد که او مرده است. در بحبوحه هرج و مرج، یک عضو 23 ساله NOI به نام توماس هاگان توسط چند نفر در جمعیت به عنوان یکی از مردان مسلحی که به ایکس شلیک کرده بود شناسایی شد.

طبق گزارش، هاگان توسط اعضای ایکس مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در یک نقطه از ناحیه پای او مورد اصابت گلوله قرار گرفت. هاگان سعی کرد از صحنه فرار کند، اما توسط افسران پلیس بیرون دستگیر شد. طولی نکشید که او به همراه دو عضو دیگر NOI، محمد ا. عزیز و خلیل اسلام، به قتل ایکس متهم شد. اگرچه عزیز و اسلام بی گناهی خود را حفظ کردند، هاگان در نهایت به نقش خود در قتل ایکس اعتراف کرد. همانطور که بعداً بیان کرد، تصمیم گرفت ایکس را بیرون بکشد زیرا معتقد بود این فعال یک "منافق" است که "علیه ملت است"»

هاگان همچنین گفت که از همدستانش در NOI کمک گرفته است که از ذکر نام کامل آنها امتناع کرد. اما او اصرار داشت که عزیز و اسلام افراد مسلح او نیستند. در واقع، او گفت که آنها اصلاً در طرح ترور دست نداشتند. با وجود این، هر سه مرد در پرونده قتل پرمخاطب مجرم شناخته شدند و به 20 سال تا حبس ابد محکوم شدند. 

داستان کامل توماس هاگان و ترور مالکوم ایکس

صحنه خارج از مراسم تدفین مالکوم ایکس.


در نهایت، عزیز در سال 1985 و اسلام در سال 1987 آزاد شدند. اما هاگان تا سال 2010 در زندان ماند. در نهایت، او 44 سال را پشت میله های زندان گذراند و از اقدامات خود ابراز پشیمانی کرد: «از مشارکت خود در این امر بسیار متاسفم. من فکر می‌کنم که هرگز نباید این اتفاق می‌افتاد.» در این مرحله، هاگان ملت اسلام را ترک کرده بود (اگرچه او یک مسلمان مومن باقی ماند) و ادعا کرد که هرج و مرج در سازمان او را به سمت قتل سوق داده است: «این ناشی از گسست و سردرگمی در رهبری بود. مالکوم ایکس از ملت اسلام جدا شد و در این کار بر سر برخی از اظهاراتی که وی در مورد رهبر بیان می کرد اختلاف نظر وجود داشت. با وجود این، هاگان همچنین ادعا کرد که او و همدستانش NOI دستور رسمی از رهبری NOI برای انجام این ترور دریافت نکرده‌اند: «من نمی‌توانم بگویم که کسی در امت اسلام این ایده را به ما داده یا به ما دستور داده است که این کار را انجام دهیم. ما این کار را خودمان انجام دادیم، بله.» اما بسیاری از کارشناسان تردید دارند که گروه اعضای NOI واقعاً به تنهایی کار می کردند.

داستان کامل توماس هاگان و ترور مالکوم ایکس

عکس توماس هاگان که در زمان آزادی مشروط او در سال 2010 گرفته شد.


امروز، هنوز هم اعتقاد بر این است که توماس هاگان یکی از مردان مسلحی بود که مالکوم ایکس را ترور کرد. با این حال، محکومیت های محمد ا. عزیز و خلیل اسلام در سال 2021 لغو شد. و بنابراین تبرئه شدند. متأسفانه، در آن زمان، اسلام قبلاً در سال 2009 مرده بود. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، اکثر محققان امروزی معتقدند که هاگان چهار همدست داشت که به او در انجام ترور ایکس کمک کردند: اعضای NOI ویلیام بردلی، لئون دیویس، بنجامین توماس و ویلبر مک کینلی. برخی از مورخان به کشف جزئیات بیشتر طرح اشاره کرده اند، مانند اینکه برادلی کسی بود که اولین گلوله را شلیک کرد و مک کینلی مسئول ایجاد حواس پرتی در خارج از سالن رقص بود. همچنین اعتقاد بر این است که همه یا حداقل بیشتر از این شرکای مظنون مرده اند و بنابراین دیگر نمی توان آنها را متهم کرد.

اما در حالی که کارشناسان نسبتاً در مورد اینکه چه کسی مسئول مستقیم مرگ ایکس بوده است، اطمینان دارند، سؤالاتی در مورد اینکه چه کسی ممکن است در سایه ها ریسمان را کشیده باشد، وجود دارد. با توجه به اینکه اعضای NOI گلوله هایی را شلیک کردند که ایکس را کشت، بسیاری گمان می کنند که رهبران یا چهره های NOI آنها را در طول مسیر هدایت کرده اند.

داستان کامل توماس هاگان و ترور مالکوم ایکس

محمد عزیز و خلیل اسلام در دهه 1980 آزاد شدند، اما محکومیت آنها تا سال 2021 لغو نشد.


مچنین به طور گسترده اعتقاد بر این است که سازمان های مجری قانون مانند FBI و NYPD در ترور مالکوم ایکس شریک بوده اند یا حتی به برنامه ریزی آن کمک کرده اند. هوور، مدیر اف بی آی، به نفرت از ایکس معروف بود و سال ها نظارت سازمانش بر این فعال را رهبری می کرد و در نهایت 2300 صفحه مطالبی را در مورد ایکس جمع آوری کرد. و به طرز وحشتناکی، تنها یک سال قبل از ترور ایکس، هوور تلگرامی به این فعال ارسال کرد. دفتر FBI در شهر نیویورک می گوید: «در مورد مالکوم ایکس کاری انجام دهید».

و به گفته گاردین، شاهدی که ترور ایکس را دیده بود بعداً آمد و گفت که شنیده است یکی از افسران پلیس نیویورک از دیگری پرسید: «آیا او یکی از ماست؟» در حالی که آنها پس از قتل هاگان را مهار می کردند. علاوه بر این، کارشناسان می گویند که سازمان های مجری قانون این پرونده را به طور کامل بررسی نکرده اند، حتی محل جنایت را به طور نامناسب ایمن نگه داشته اند. به طرز تکان دهنده ای، ساعتی پس از تیراندازی در همان سالن رقص، رقصی برگزار شد.

یک تحقیق ناموفق راه را برای زندانی شدن دو مرد بیگناه به خاطر جنایتی که مرتکب نشده‌اند هموار می‌کند و همچنین باعث می‌شود که توجه از هر شخصیت قدرتمندی که دستور قتل را صادر کرده است، دور کند. اما هرکسی که امیدوار است پاسخ های بیشتری از هاگان در مورد شکل گیری طرح دریافت کند، احتمالاً ناامید خواهد شد. توماس هاگان که اکنون یک مرد عینکی در دهه 80 خود است، امروز در بروکلین زندگی آرام، صلح آمیز و "غیرسیاسی" دارد.

او تا حد زیادی از تبلیغات دوری می‌کند و بیشتر وقت خود را با خانواده‌اش می‌گذراند و فقط گاهی برای مصاحبه‌های کوتاه دوباره ظاهر می‌شود. با این حال، او در سال 2021 وقتی متوجه شد که اتهامات عزیز و اسلام لغو شده است، علناً ابراز آرامش کرد: "خدا رحمتت کند، آنها تبرئه شدند."

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی