loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

ران گلدمن، دوست نیکول براون سیمپسون که در روز قتل او به طور سرنوشت‌ساز به خانه او در برنت‌وود رفت، یکی از مشهورترین تماشاگران بی‌گناه در تاریخ مدرن است.

ران گلدمن مردی که در کنار همسر سابق سیمپسون کشته شد کی بود؟

ران گلدمن، دوست نیکول براون سیمپسون که در روز قتل او به طور سرنوشت‌ساز به خانه او در برنت‌وود رفت، یکی از مشهورترین تماشاگران بی‌گناه در تاریخ مدرن است. هشدار: این مقاله حاوی توضیحات گرافیکی و یا تصاویری از وقایع خشونت‌آمیز، آزاردهنده یا به‌طور بالقوه ناراحت‌کننده است.

در 12 ژوئن 1994، نیکول براون سیمپسون، همسر سابق سیمپسون در خارج از خانه اش در لس آنجلس به طرز وحشیانه ای به قتل رسید. اما او تنها قربانی کشف شده در صحنه نبود. دوست براون سیمپسون، ران گلدمن، نیز در این ملک به قتل رسیده است. هر دو با ضربات چاقو کشته شده بودند. O.J سیمپسون، بازیکن حرفه‌ای سابق فوتبال، به زودی متهم به قتل در دادگاه موسوم به «محاکمه قرن» شد. بسیاری از آمریکایی‌ها به هیجان‌انگیزترین جنبه‌های این پرونده کشیده شدند: شهرت، پویایی نژادی و روابط پر سر و صدا بین سیمپسون و همسر سابقش. با همه اینها، خانواده ران گلدمن می ترسیدند که عزیزشان فراموش شود و آنها مصمم شدند که مطمئن شوند این اتفاق نمی افتد. پس از تبرئه شدن سیمپسون، خانواده گلدمن به دنبال یافتن عدالت از راه های دیگر شدند. آنها یک شکایت مدنی غیرقانونی اعدام علیه سیمپسون تنظیم کردند. این داستان واقعی ران گلدمن، یکی از مشهورترین ناظران بیگناه در تاریخ است که توسط خانواده اش به عنوان یک قهرمان توصیف شده است.

زندگی کوتاه و غم انگیز ران گلدمن

ران گلدمن مردی که در کنار همسر سابق سیمپسون کشته شد کی بود؟

ران گلدمن تنها 25 سال داشت که در کنار دوستش نیکول براون سیمپسون به طرز وحشیانه ای به قتل رسید.


رونالد لایل گلدمن متولد 2 ژوئیه 1968 در بوفالو گروو، ایلینوی بزرگ شد. والدین او در سال 1974 از هم جدا شدند و او و خواهرش کیم توسط پدرشان فرد، بزرگ شدند. او از دبیرستان آدلای استیونسون فارغ التحصیل شد و برای مدت کوتاهی در دانشگاه ایالتی ایلینویز تحصیل کرد و سپس ترک تحصیل کرد. در اواخر دهه 1980، گلدمن به جنوب کالیفرنیا، جایی که خانواده اش نقل مکان کرده بودند، نقل مکان کرد. در آنجا، مرد جوان زمانی ساکت و خجالتی سبک زندگی سریع لس آنجلسی را پذیرفت و از فعالیت‌هایی مانند موج‌سواری، والیبال ساحلی و کلوپ شبانه لذت برد. او برخی از کلاس‌ها را در کالج پیرس گذراند، اما بیشتر وقت خود را صرف «پیدا کردن راه» در شهر جدید کرد. او برای امرار معاش، مشاغل متعددی به عنوان پیشخدمت، مربی تنیس و مدلینگ داشت.

اما دوستان می گویند آرزوی بزرگ او این بود که رستوران خودش را باز کند. دوستش جف کلر در مصاحبه ای با لس آنجلس تایمز گفت: قرار بود درهای فلزی بزرگی داشته باشد. نامی وجود نخواهد داشت، اما یک نماد آنخ خواهد داشت. آنخ یک نماد مصر باستان برای زندگی است و گلدمن روی شانه خود خالکوبی از آن نماد داشت.

ران گلدمن مردی که در کنار همسر سابق سیمپسون کشته شد کی بود؟


گلدمن هر جا که می رفت به مهربانی و کمک کردنش معروف بود. دوست او گیل اورتز به یاد می آورد: «او به هر کسی کمک می کرد. دوست سابق او ژاکی بل به یاد می آورد: وقتی با هم بودیم او یک پسر وفادار بسیار شیرین و صادق بود. و خواهرش کیم گلدمن گفت: «چیزی که می‌توانید در مورد او بگویید این است که او واقعاً با مردم خوب است. مردم به سمت او کشیده می شوند.»

یکی از این افراد نیکول براون سیمپسون، همسر سابق فوتبالیست حرفه ای سابق O.J. سیمپسون گفته می شود که گلدمن برای اولین بار با براون سیمپسون هنگامی که با دوستانش در استارباکس محلی بیرون بود، ملاقات کرد. گروه در آنجا به قدری با براون سیمپسون برخورد کردند که او در نهایت با همه آنها از جمله گلدمن دوست شد. اگرچه برخی حدس می‌زنند که گلدمن و براون سیمپسون رابطه‌ای عاشقانه داشته‌اند، دوستان گلدمن می‌گویند که اینطور نبوده است. کلر اصرار کرد: اگر با او رابطه داشت، به ما می گفت. با این حال، یکی از دوستانش که ناشناس ماند، به لس آنجلس تایمز فاش کرد که وقتی گلدمن با براون سیمپسون به هالیوود رفت، نگران بودند من گفتم: «رون، وقتی با همسر O.J سیمپسون، در حال رانندگی با فراری اش هستی، یعنی تو مشکل می خواهی.»

قتل وحشیانه نیکول براون سیمپسون و ران گلدمن

ران گلدمن مردی که در کنار همسر سابق سیمپسون کشته شد کی بود؟

O.J. سیمپسون و نیکول براون سیمپسون قبل از طلاقشان در سال 1992، روابط متزلزلی داشتند.


درست قبل از مرگ ران گلدمن، او در رستورانی به نام Mezzaluna، واقع در محله برنت وود لس آنجلس، کار می کرد. در 12 ژوئن 1994، مادر نیکول براون سیمپسون در آنجا مشغول صرف غذا بود و به طور تصادفی عینک آفتابی خود را جا گذاشت. بنابراین گلدمن همان شب به خانه براون سیمپسون رفت تا عینک آفتابی را با خود به آنجا ببرد. در عوض، این جوان 25 ساله با صحنه جنایت وحشتناکی در باندی درایو مورد استقبال قرار گرفت. به گفته گاردین، مشخص نیست که گلدمن زمانی که براون سیمپسون در حال کشته شدن بود به خانه رسید یا بلافاصله پس از قتل. اما آنچه واضح است این است که او به جای تلاش برای فرار به سمت او دوید و مبارزه شدیدی با قاتل انجام داد. اما علیرغم شجاعت و ورزشکاری گلدمن، قاتل او با چاقو مسلح شد و گلدمن در نهایت قبل از مرگ بیش از دو ضربه چاقو خورد. براون سیمپسون نیز با ضربات چاقو کشته شد.

ران گلدمن مردی که در کنار همسر سابق سیمپسون کشته شد کی بود؟

صحنه جنایتی که اجساد نیکول براون سیمپسون و رونالد گلدمن در آن پیدا شد.


اجساد خونین حوالی نیمه شب، پس از اینکه همسایگان براون سیمپسون صدای زوزه کشیدن سگ آکیتا او را شنیدند، کشف شدند. آنها از دیدن سگی که با پنجه های خون آلود در جاده بالا و پایین می دوید شوکه شدند و به خانه براون سیمپسون نزدیک شدند تا او را بررسی کنند. در آن زمان بود که متوجه شدند یک قتل هولناک دوگانه رخ داده است و بلافاصله با 911 تماس گرفتند. بلافاصله پس از اینکه پلیس متوجه شد که نیکول براون سیمپسون به قتل رسیده است، آنها مشکوک به O.J سیمپسون شدند.

 او نه تنها شوهر سابق او بود، بلکه شناخته شده بود که این دو رابطه آشفته ای داشتند. براون سیمپسون چندین بار او را به دلیل خشونت خانگی به پلیس گزارش داده بود و در یک مقطع از رابطه، او را به همسر آزاری متهم کردند. (او در نهایت هیچ اعتراضی به اتهام خود نکرد و به ۱۲۰ ساعت خدمات اجتماعی، دو سال حبس تعلیقی و ۷۰۰ دلار جریمه محکوم شد.) این واقعیت که براون سیمپسون در کنار یک دوست مرد به نام ران گلدمن به قتل رسیده بود، پلیس را بیشتر مشکوک کرد که همسر سابق براون سیمپسون مسئول بوده است. و مدتی نگذشت که این بازیکن حرفه ای سابق فوتبال به این قتل متهم شد.

محاکمه قرن و پیامدهای آن

ران گلدمن مردی که در کنار همسر سابق سیمپسون کشته شد کی بود؟

او در قتل نیکول براون سیمپسون و ران گلدمن خود را بی گناه دانست. محاکمه در ژانویه 1995 آغاز شد و این پرونده توسط میلیون ها آمریکایی از نزدیک دنبال شد. بیشتر بینندگان توسط بخش‌های هیجان‌انگیز پرونده جذب شدند. برای اولین بار، شهرت سیمپسون طبیعتاً توجه طرفداران و منتقدان را به خود جلب می کرد. پویایی نژادی نیز در این پرونده نقش داشت، زیرا سیمپسون سیاه پوست است و قربانیان این پرونده سفیدپوست بودند. این واقعیت که این محاکمه خیلی زود پس از شورش های رادنی کینگ اتفاق افتاد، این موضوع را تقویت کرد. در نهایت، ظاهراً رابطه سیمپسون با همسر سابقش شامل سوء استفاده از همسر بود، که اغلب در دهه 1990 به اندازه امروز به صراحت راجبش صحبت نمی شد.

البته جنبه دیگری که جلب توجه کرد ماهیت وحشتناک خود جنایت بود. از میان تمام وحشتناکی ها، شواهدی به دست آمد که به نظر می رسید به گناه سیمپسون اشاره می کند، از جمله خون او در صحنه قتل (او در اولین مصاحبه مقامات با یک بریدگی در انگشتش بود) و رد کفش خون آلود که با اندازه کفش سیمپسون مطابقت داشت و ظاهراً از آن ناشی می شد. یک کفش ایتالیایی منحصر به فرد که بعدها مشخص شد که سیمپسون مالک آن بوده است. با این حال، در 3 اکتبر 1995، سیمپسون در قتل ها بی گناه شناخته شد. این حکم منجر به واکنش های متفاوتی در میان آمریکایی ها پس از این پرونده شد. در مورد خانواده ران گلدمن، آنها به شدت با این حکم مخالف بودند.

ران گلدمن مردی که در کنار همسر سابق سیمپسون کشته شد کی بود؟

خانواده اش از ران گلدمن به عنوان یک قهرمان یاد می کنند.


پس از تبرئه،خانواده گلدمن، یک شکایت مدنی غیرقانونی علیه سیمپسون تنظیم کردند که در نهایت او را مسئول مرگ براون سیمپسون و گلدمن دانستند و به خانواده قربانیان 33.5 میلیون دلار پرداخت کردند. در پاسخ، سیمپسون ادعا کرد که ورشکست شده است، اما گلدمن ها به مبارزه برای پولی که طلب دارند، ادامه داده اند، به خصوص که ظاهراً او تا سال 2021 فقط 123000 دلار پرداخت کرده است. خانواده گلدمن همچنین حقوق کتاب بدنام Simpson If I Did It را به دست آورده اند و تفسیر خود را به متن اضافه کرده اند با عنوان او این کار را کرد.

اما مهم‌تر از همه، گلدمن‌ها نمی‌خواهند دنیا فراموش کند که ران گلدمن چه کسی بود. فرد گلدمن معتقد است که آخرین کار خیر پسرش بازگرداندن یک عینک آفتابی گمشده گویای نجابت و مهربانی اوست. و فرد و کیم گلدمن هر دو معتقدند که رون در تلاش برای محافظت از دوستش قهرمان شده است. فرد افزود: او می توانست فرار کند. او این کار را نکرد. می خواهم بگویم ای کاش او این کار را می کرد اما رون اینطور نبود. فکر می‌کنم او سعی کرد کمک کند و این به قیمت جانش تمام شد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط ایزی سون در تاریخ 1403/01/09 و 12:19 دقیقه ارسال شده است

عالی بود
پاسخ : سپاس


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی