loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

10 درصد از مردم ترجیح می دهند با دست چپ بنویسند و ثابت می کند که انشعابات مغز انسان هنوز یک راز است.

چرا برخی افراد چپ دست میشوند؟

10 درصد از مردم ترجیح می دهند با دست چپ بنویسند و ثابت می کند که انشعابات مغز انسان هنوز یک راز است. تحقیقات جدید منتشر شده پرده از ترکیب ژنتیک و تصادفی که این ویژگی به ظاهر بی ضرر را پنهان می کند، برداشته است. راست دستی یا چپ دستی که از هفته های اول بارداری مشخص می شود. برخی از ژن های نادر تقریباً سه برابر بیشتر در افراد چپ دست یافت می شوند که به ما بینشی در مورد مکانیسم پشت این شاخه می دهد. فقط 10 درصد از مردم با دست چپ می نویسند. کلاید فرانک، مدیر موسسه ماکس پلانک (هلند) توضیح می دهد: ما می دانیم که دو نیمکره مغز در جنین انسان شروع به رشد متفاوتی کرده اند، اما مکانیسم پشت آن هنوز ناشناخته است. ممکن است راست دستی نتیجه پیش فرض باشد. رشد اولیه مغز که توسط ژنوم رمزگذاری شده است، اما با وجود این تمایلات برای افراد چپ دست چه اتفاقی می افتد؟

چه چیزی احتمال چپ دست به دنیا آمدن را ایجاد می کند؟

پاسخ ممکن است تا حدی در ابزارهایی باشد که سلول ها می توانند برای مرتب سازی و مسیریابی پروتئین ها استفاده کنند. به طور خاص، توالی‌های DNA خاصی که رشته‌های پروتئینی به نام میکروتوبول (یک نوع داربست) متحرک را تنظیم می‌کنند، به عنوان یکی از رایج‌ترین تغییرات ژنتیکی در افراد چپ‌دست شناسایی شده‌اند. کلاید فرانکز گفت: «این نوع تغییرات ژنتیکی اغلب اثرات کوچکی بر ویژگی‌های انسان دارند، مانند تأثیر بر فعالیت یک ژن خاص در یک بافت خاص». به همین دلیل، در مطالعه جدید، دانشمندان بر روی تغییرات ژنتیکی تمرکز کردند که مستقیماً روی توالی پروتئین ها تأثیر می گذارد نه توالی هایی که آنها را تنظیم می کنند.
این دانشمند افزود، اگرچه نادرتر است، اما این نوع تغییرات ژنتیکی می تواند تأثیر بسیار بیشتری بر ویژگی های انسان داشته باشد، در تعداد کمی از افرادی که آنها را حمل می کنند. محققان با بررسی ژنوم نزدیک به 350000 نفر از پایگاه داده UK Biobank، جهشی را شناسایی کردند که اگرچه نادر است، اما 2.7 برابر بیشتر در افرا چپ دست غالب است. این جهش بر ژن TUBB4B که میکروتوبول ها را کد می کند، تأثیر می گذارد. کلاید فرانکز اظهار داشت: پس این یک همگرایی خوب از شواهد است. واریته‌های ژنتیکی نادر در تعداد کمی از افراد ممکن است ژن‌هایی را برجسته کنند که سرنخ‌هایی در مورد مکانیسم‌های ایجاد عدم تقارن مغز در همه افراد ارائه می‌دهند.
محققان خاطرنشان می کنند که عنصر تصادفی زیادی در فرآیند انشعاب انسان وجود دارد. ما معتقدیم که در بیشتر موارد، ترجیح چپ دست صرفاً به دلیل تغییرات تصادفی در رشد مغز جنینی است، بدون تأثیرات ژنتیکی یا محیطی خاص. به عنوان مثال، نوسانات تصادفی در غلظت مولکول های خاص در طول مراحل بحرانی شکل گیری مغز. بنابراین، DNA به‌جای اینکه مستقیماً تعیین کند فرد چگونه به دنیا می‌آید، یک «سوگیری قوی» نسبت به یک طرف یا طرف دیگر ایجاد می‌کند، که طبیعتاً به نفع دست راست است. به عنوان مثال، میکروتوبول های موجود در مژک ها نوعی شاخک کوچک در سطح سلول ممکن است منشأ حرکات نامتقارن و جریان مایع باشند که به محور چپ-راست در جنین کمک می کنند.
تصور می‌شود که گونه‌های نادر ژن TUBB4B این فرآیند را مختل می‌کنند به گونه‌ای که به نفع راست‌ها کمتر از چپ‌ها باشد، بنابراین افرادی که در این موقعیت قرار دارند بیشتر چپ‌دست هستند. محقق استدلال کرد که با توجه به این عنصر تصادفی، دوقلوهای همسان ژنتیکی نیز می توانند دست غالب یکسانی داشته باشند.
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی