loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

خشکی که دانشمندان گمان می کنند یک اقیانوس زیرزمینی قابل سکونت در پلوتو را پنهان می کند، به طرز وحشیانه ای شکل گرفته است.

حقیقت شگفت انگیز در مورد قلب زندگی پلوتون

خشکی که دانشمندان گمان می کنند یک اقیانوس زیرزمینی قابل سکونت در پلوتو را پنهان می کند، به طرز وحشیانه ای شکل گرفته است. قلب زندگی پلوتون یک دشت یخی وسیع است که در تصاویری که فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا از سال 2015 گرفته است، تقریباً کاملاً به شکل قلب است. مطالعه ای که به تازگی در مجله علمی Nature Astronomy منتشر شده است نشان می دهد که این قلب عجیب از یخ نیتروژن انباشته شده پس از یک برخورد بزرگ و حرکت آهسته تشکیل شده است.

این کار که توسط محققی به نام مارتین جوتزی از دانشگاه برن در سوئیس هدایت شد، از یک روش شبیه‌سازی به نام هیدرودینامیک ذرات ریز برای آزمایش زوایای مختلف ضربه و اندازه ضربه‌گیر استفاده کرد. به منطقه ای به نام Sputnik Planitia. اسپوتنیک پلانیتیا لوب غربی یک میدان یخی به شکل قلب است که حدود 2000 کیلومتر مربع عرض دارد و حدود 4 کیلومتر پایین تر از منطقه اطراف است.

حقیقت شگفت انگیز در مورد قلب زندگی پلوتون

نویسندگان دریافتند که این شکل ممکن است از یک برخورد مورب سرچشمه گرفته باشد که به نوبه خود شکل دم کشیده نصف قلب را ایجاد کرده است. جسمی که در گذشته به اسپوتنیک پلانیتیا برخورد کرد، سنگی یخی با قطر 730 کیلومتر بود. به دلیل هسته یخی پلوتو، این برخورد مانند برخورد با اجسام دیگر با آب و هوای گرم‌تر، بخش‌هایی از سیاره کوتوله را ذوب و مایع نکرد. ممکن است آن شی یخی مرموز صاف شده باشد و بقایای آن در جایی زیر لایه ای از یخ نیتروژن خوب پنهان شده باشد. علاوه بر این، این شبیه‌سازی توسط تیم دانشگاه برن، خبر بسیار غم‌انگیزی را برای اختر زیست‌شناسان به ارمغان می‌آورد و می‌گوید که در زیر اسپوتنیک پلانیتیا احتمالا هیچ اقیانوس زیرزمینی وجود ندارد.

پیش از این، گروهی از دانشمندان تصور می کردند که توده عظیمی از آب مایع به جای حرکت تدریجی به سمت قطب ها در طول تکامل جسم آسمانی، قلب را نزدیک خط استوا نگه می دارد. این دیدگاه نشان می دهد که اقیانوس زیرزمینی این میدان یخی را سنگین تر می کند و به آن کمک می کند موقعیت خود را در نزدیکی خط استوا حفظ کند. اگر فقط یخ بود، این قلب خیلی سبک بود و به راحتی شناور می شد. برجسته ترین آنها آثاری از دانشگاه هوکایدو، موسسه فناوری توکیو، دانشگاه توکوشیما، دانشگاه اوزاکا، دانشگاه کوبه (ژاپن) و دانشگاه کالیفرنیا در سانتا کروز (ایالات متحده آمریکا) است.

این گروه معتقدند که این اقیانوس زیرزمینی ممکن است در حالت مایع نیز باشد زیرا یک لایه عایق از هیدرات گاز کلترات بین پوسته یخی و اقیانوس وجود دارد. بنابراین معتقدند که امکان وجود حیات وجود دارد. با این حال، به گفته تیم دانشگاه برن، گوشته اولیه شخم زده شده توسط برخورد شهاب سنگ پلوتو قلب را به اندازه کافی سنگین کرد که بدون اینکه لزوماً اقیانوس زیرسطحی داشته باشد به سمت استوا حرکت کند. برای دریافت پاسخ نهایی باید منتظر باشیم تا آژانس های فضایی بین المللی فضاپیماهای بیشتری را به پلوتون بفرستند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی