loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

رابرت دورست، پسر بزرگ یک غول املاک شهر نیویورک، مظنون سه پرونده قتل شد اما چندین دهه طول کشید تا او با عدالت روبرو شود.

زندگی و جنایات رابرت دورست مولتی میلیونر مرتبط با سه قتل

رابرت دورست، پسر بزرگ یک غول املاک شهر نیویورک، مظنون سه پرونده قتل شد اما چندین دهه طول کشید تا او با عدالت روبرو شود. رابرت دورست قرار بود رویای آمریکایی را زندگی کند. دورست که در یک سلسله املاک و مستغلات در شهر نیویورک متولد شد، عادت داشت در تمام جنبه های زندگی خود راه بیفتد: کار، روابط، و حتی درگیری با قانون.

در طول سه دهه، دورست با سه قتل مرتبط بود: همسر اولش کاتلین مک کورمک، دوستش سوزان برمن و همسایه اش موریس بلک. اما با وجود تمام شواهد علیه او، وارث مولتی میلیونر تقریباً از همه چیز خلاص شد. تا اینکه در سال 2015 زمانی که یک سریال مستند HBO جنایات مشکوک دورست را دوباره به جهان معرفی کرد عدالت به او رسید. 

زندگی اولیه رابرت دورست در نیویورک

زندگی و جنایات رابرت دورست مولتی میلیونر مرتبط با سه قتل

عکس سالنامه رابرت دورست از اوایل دهه 1960.


رابرت دورست در 12 آوریل 1943 در یک خانواده ثروتمند در منهتن به دنیا آمد. سیمور دورست پدرسالار خانواده بود و او سازمان دورست، یک شرکت موفق املاک و مستغلات در شهر نیویورک را اداره می کرد. سیمور و همسرش برنیس دورست صاحب چهار فرزند شدند: رابرت، داگلاس، توماس و وندی. رابرت فرزند ارشد بود و او و خواهر و برادرش به راحتی در اسکارسدیل نیویورک بزرگ شدند.

با این حال، تراژدی خانواده را در سال 1950 رقم زد. طبق گزارش بروکلین دیلی ایگل، برنیس دورست در 8 نوامبر بر روی پشت بام خانه سه طبقه خانواده بالا رفت و از آنجا پرید. پزشکان در بدو ورود به بیمارستان مرگ وی را اعلام کردند. رابرت دورست در آن زمان تنها هفت سال داشت و بعداً ادعا کرد که شاهد این رویداد دردناک بوده است.

زندگی و جنایات رابرت دورست مولتی میلیونر مرتبط با سه قتل

مادر رابرت دورست، برنیس.


اما چند دهه بعد، پس از فاش شدن جنایات رابرت دورست، برادرش داگلاس دورست گفت که هر چهار کودک در زمان مرگ برنیس نزد یکی از همسایه‌ها اقامت داشتند. داگلاس معتقد بود که رابرت در تلاش برای جلب همدردی در مورد این حادثه دروغ می گوید. با این حال، رابرت دورست اصرار داشت که پس از مرگ برنیس دورست، احساس جدایی از پدر و سایر اعضای خانواده اش می کند. یک ارزیابی روانپزشکی در سال 1953 از رابرت 10 ساله آن زمان نشان داد که وی دچار تجزیه شخصیت و احتمالاً حتی اسکیزوفرنی شده است. دورست علیرغم مشکلات روانی اش، تحصیلات خود را در دبیرستان ادامه داد و در سال 1965 مدرک اقتصاد را از دانشگاه لیهای پنسیلوانیا گرفت. او سعی کرد با ثبت نام در دوره کارشناسی ارشد در UCLA از خانواده خود فاصله بگیرد، اما بعداً ترک تحصیل کرد و به نیویورک بازگشت.

در حالی که دورست ظاهراً علاقه ای به کار برای پدرش نداشت، او با اکراه به عنوان یک توسعه دهنده در تجارت خانوادگی مشغول به کار شد اما تلاش بیشتری برای یک فروشگاه مواد غذایی بهداشتی که در ورمونت افتتاح کرد، انجام داد. جدا از تنش های خانوادگی، به نظر می رسید که او زندگی نسبتاً عادی دارد.

اولین ازدواج پر سر و صدا رابرت دورست - و ناپدید شدن وحشتناک همسرش

زندگی و جنایات رابرت دورست مولتی میلیونر مرتبط با سه قتل

رابرت دورست و همسر اولش کاتلین مک کورمک که به طرز مرموزی در سال 1982 ناپدید شد.


در سال 1971، رابرت دورست با کاتلین مک کورمک، یک متخصص بهداشت دندان جوان که چندین شغل نیمه وقت در منهتن و لانگ آیلند کار می کرد، ملاقات کرد. این زوج قبل از ازدواج در سال 1973 به مدت دو سال با هم قرار داشتند. از همان ابتدا، این زوج یک ازدواج پرتلاطم داشتند. به گفته جیم مک کورمک، برادر کاتلین، دورست اغلب به او توهین می کرد. در یک مهمانی کریسمس در خانه مک کورمک، جیم از نزدیک شاهد خشونت رابرت بود. او به سمت کاتلین رفت، از بالای موهایش گرفت و او را چنگ زد.  جیم در مصاحبه ای با نیوز 12 گفت: او کتش را گرفت و به سمت من برگشت و گفت: اشکال ندارد، جیمی.

دفتر خاطرات کاتلین مک کورمک بعداً فاش کرد که دورست او را مجبور به سقط جنین در سال 1976 کرده بود و هنگام رفتن برای قرار ملاقات روی او آب ریخت. ظاهراً رفتار توهین آمیز دورست با گذشت سال ها بدتر شد.

زندگی و جنایات رابرت دورست مولتی میلیونر مرتبط با سه قتل

رابرت دورست و کاتلین مک کورمک در روز ازدواجشان.


سپس، در 31 ژانویه 1982، کاتلین مک کورمک در مهمانی یکی از دوستانش ظاهری غافلگیرکننده داشت. مک کورمک در آنجا آشفته به نظر می رسید و حتی بیشتر از همیشه نگران رفتار شوهرش بود. دوست مک کورمک، گیلبرت نجامی، بلافاصله متوجه شد و قبل از اینکه دورست تلفنی با او تماس بگیرد، به طور خلاصه با او صحبت کرد و از او خواست که به خانه این زوج در ساوت سالم، نیویورک بازگردد. به طرز شومی، مک کورمک به نجامی گفت: به من قول بده اگر اتفاقی برایم بیفتد، آن را بررسی می‌کنی. من از کاری که بابی ممکن است انجام دهد می ترسم. پس از آن مک کورمک ناپدید شد.

دورست به پلیس شهر نیویورک گفت که او و همسرش در آن شب با هم دعوا کردند و تصمیم گرفتند او در آپارتمانشان در منهتن بماند. سپس، دورست ادعا کرد که او را در قطاری به مقصد شهر پیاده کرده است. دورست حتی گفت که پس از ورود او به منهتن با او از طریق تلفن صحبت کرده است. در طول تحقیقات اولیه، کارگران آپارتمان این زوج در منهتن نیز ادعا کردند که مک کورمک را در همان شب در ساختمان دیده‌اند.

با این حال، شواهد بعداً نشان داد که آنها احتمالا اشتباه کرده اند. به طرز عجیبی، دانشکده پزشکی که مک کورمک در آن تحصیل کرده بود نیز گزارش داد که او ظاهراً پس از ناپدید شدن او غایب تماس گرفته است. (اکنون اعتقاد بر این است که این تماس در واقع توسط یکی از دوستان زن دورست انجام شده است.) پلیس بعداً کشف کرد که مک کورمک چند هفته قبل از ناپدید شدن او درخواست طلاق 250000 دلاری کرده بود. دورست کارت های اعتباری را مسدود کرد، او را از حساب های بانکی مشترک خود حذف کرد و پرداخت شهریه او را متوقف کرد.

قتلی دوست نزدیک رابرت سوزان برمن

زندگی و جنایات رابرت دورست مولتی میلیونر مرتبط با سه قتل

از آنجایی که رابرت دورست از سوء ظن برای دخالت احتمالی خود در ناپدید شدن کاتلین مک کورمک طفره رفت، دوستش سوزان برمن سخنگوی غیررسمی او شد و به شدت از شهرت خود در عموم دفاع کرد. دورست سال‌ها بود که برمن را می‌شناخت، زیرا او در حین تحصیل در دانشگاه UCLA با او آشنا شده بود. برمن، دختر یک اوباش لاس وگاس، به یک روزنامه نگار و نویسنده معتبر تبدیل شده بود و او را به متحد قدرتمندی تبدیل می کرد. پس از ناپدید شدن مک کورمک در سال 1982، این برمن بود که مصاحبه های دورست با مطبوعات را به دقت ترتیب داد.
او همچنین درگیری های متعددی را با اعضای خشمگین خانواده و دوستان مک کورمک انجام داد. و حتی ممکن است او کسی بوده باشد که تماس تلفنی مشکوکی را با مدرسه مک کورمک برقرار کرده و بعد از ناپدید شدنش وانمود کند که اوست. سپس، حدود 18 سال پس از ناپدید شدن مک کورمک، برمن در 24 دسامبر 2000 در خانه‌اش در کالیفرنیا با شلیک گلوله به شیوه اعدام پیدا شد. اولین نظریه بازرسان این بود که قتل توسط اوباش انجام شده است. از این گذشته ، پدرش درگیر دنیای جنایتکاران بود. نظریه دوم این بود که صاحبخانه اش که می خواست او را بیرون کند، پشت این جنایت بود. و نظریه سوم این بود که مدیر تجاری اش او را کشته است.
اما بر اساس گزارش لس آنجلس تایمز، نامه ای غیرمنتظره به زودی به ایستگاه پلیس بورلی هیلز رسید و محققان را بر آن داشت تا نظریه جدیدی را ایجاد کنند. نامه ای که یک روز قبل از پیدا شدن جسد برمن مهر پست شده بود، خطاب به «پلیس بورلی هیلز BEVERLEY HILLS» (با غلط املایی برای «بورلی» که دورست اغلب استفاده می کرد و به سادگی «CADAVER» زیر آدرس برمن خوانده می شد.
زندگی و جنایات رابرت دورست مولتی میلیونر مرتبط با سه قتل
همانطور که این اتفاق افتاد، بازرسان کمی قبل از مرگ برمن در مورد پرونده حل نشده مک کورمک با او تماس گرفتند. تحقیقات سال ها پس از سرد شدن پرونده دوباره آغاز شده بود و برخی معتقدند که برمن سرانجام آماده بود تا هر آنچه می دانست به مقامات بگوید.
این، به‌علاوه غلط املایی روی «یادداشت جسد»، دورست را دوباره در کانون توجه قرار داد. دورست نوشتن یادداشت یا ارتباطی با مرگ برمن را انکار کرد، اما نادیده گرفتن ارتباط بین برمن، دورست و مک کورمک غیرممکن بود، به خصوص که دورست در ماه‌های منتهی به مرگ برمن هنوز با برمن در تماس بود. به طرز مشکوکی، دورست ظاهراً کمی قبل از اینکه جسد برمن پیدا شود، 50000 دلار به او داده بود. اما زمانی که مقامات شروع به چیدن پازل کردند، دورست از ثروت خود برای ناپدید شدن استفاده کرد تا اینکه دوباره در دردسر افتاد.

مرگ وحشیانه موریس بلک

زندگی و جنایات رابرت دورست مولتی میلیونر مرتبط با سه قتل

موریس بلک، همسایه رابرت دورست که در سال 2001 در تگزاس تکه تکه شده پیدا شد.


در شهر گالوستون، تگزاس، مردی مسن سال‌ها در آپارتمانش خود را حبس کرده بود. بسیاری موریس بلک را فردی تنها می دانستند، زیرا او به ندرت آپارتمان خود را ترک می کرد و به ندرت در معاشرت با افراد دیگر دیده می شد. پس زمانی که بقایای تکه تکه شده این پیرمرد 71 ساله در سپتامبر 2001 در خلیج گالوستون شناور یافت شد، شوکه کننده بود.

خوشبختانه، بقایای بلک به اندازه کافی در شرایط خوبی بود تا پلیس بتواند او را شناسایی کند، و بازرسان را به این فکر انداخت که چه کسی می‌خواهد به او صدمه بزند. او دوستان یا اقوام کمی داشت و به طور کلی ارتباطات کمی داشت، به جز یکی از همسایگانش، پیرزنی بی آزار معروف به دوروتی سینر. همانطور که معلوم شد، دوروتی سینر رابرت دورست بود که هویت جدیدی به خود گرفته بود و لباس مبدل به خود گرفته بود. (به طرز شگفت انگیزی، قبل از مخفی شدن، او بی سر و صدا با دلال املاک نیویورک دبرا لی چاراتان نیز ازدواج کرده بود.)

زمانی که در تگزاس بود، دورست گاهی اوقات با لباس مبدل بیرون می رفت و گاهی اوقات لباس های مردانه می پوشید، اما پس از اینکه پلیس در حین بررسی مرگ بلک و آپارتمان دو همسایه، یک نسخه عینک برای رابرت دورست کشف کرد، پوشش او کاملاً منفجر شد. خون بلک در هر دو واحد پیدا شد و پاشیده شدن آن در اتاق دورست نشان‌دهنده زخمی شدن گلوله بود. پلیس تشخیص داد که بلک احتمالاً قبل از اینکه قاتل اعضای بدنش را تکه تکه کند به سرش شلیک شده بود.

در ماه اکتبر، دورست به اتهام قتل دستگیر شد، اما مدت زیادی در بازداشت نماند. او به زودی وثیقه گذاشت و فرار کرد و به مدت 45 روز متواری شد تا اینکه  به دلیل دزدی از مغازه در پنسیلوانیا دستگیر شد. به طرز وحشتناکی، جستجوی ماشین کرایه‌ای دورست، گواهینامه رانندگی بلک را نشان داد. شاید به نظر یک پرونده باز و بسته به نظر می رسید، اما دورست توانست با موفقیت در دادگاه سال 2003 استدلال کند که او فقط در دفاع از خود بلک را کشته است، پس از اینکه گفته می شود بلک وارد آپارتمان دورست شده و دورست را با اسلحه خود دورست تهدید کرده است. یک درگیری مرگبار (مقامات اکنون بر این باورند که بلک ممکن است به دورست مشکوک شده باشد و حتی ممکن است هویت واقعی او و دلیل مخفی شدنش را بفهمد.) جای تعجب نیست که ثروت و منابع دورست به این معنی بود که او توانست تعدادی از بهترین وکلای تگزاس را استخدام کند که در هر مرحله از محاکمه او به او کمک کردند. و در نهایت هیئت منصفه دورست را تبرئه کرد.

چگونه یک سریال مستند پرونده را باز کرد

زندگی و جنایات رابرت دورست مولتی میلیونر مرتبط با سه قتل

مستند The Jinx در سال 2015 HBO به طور گسترده ای به دلیل محکومیت رابرت دورست به قتل شناخته شد.


در سال 2010 فیلم All Good Things بر اساس رابرت دورست و رابطه او با کاتلین مک کورمک منتشر شد. این فیلم ظاهرا توجه رابرت دورست واقعی را به خود جلب کرد. او با کارگردان فیلم، اندرو جارکی تماس گرفت و تحسین خود را از روایت فیلم ابراز کرد. این دو در نهایت برای یک سری مصاحبه طولانی با هم ملاقات کردند. این مصاحبه‌ها اساس مستند Jarecki یعنی The Jinx را تشکیل می‌دهند که در سال 2015 از HBO پخش شد. سری اصلی 2015 نه تنها دارای تفسیر انحصاری دورست بود، بلکه شامل دسترسی سازندگان فیلم به جعبه‌های رکوردهای دورست نیز می‌شد. و در طول فیلمبرداری، شواهد قابل توجه جدیدی در پرونده ظاهر شد. یکی از شواهد، نمونه ای از دست خط دورست بود که با یادداشت جسد ، با همان غلط املایی بورلی هیلز مطابقت داشت. یکی دیگر از شواهد، اعتراف دورست بود که در تحقیقات اولیه پرونده مک کورمک به مقامات دروغ گفته بود.

کمی قبل از پخش قسمت آخر سریال The Jinx، دورست 71 ساله در حالی که در هتلی در نیواورلئان مخفی شده بود، توسط ماموران FBI دستگیر شد و احتمالاً قصد داشت به کوبا فرار کند. اما او این بار فرار نکرد و خیلی زود متهم به قتل سوزان برمن شد.

محکومیت و مرگ رابرت دورست

زندگی و جنایات رابرت دورست مولتی میلیونر مرتبط با سه قتل

رابرت دورست در نهایت به اتهام قتل سوزان برمن محکوم شد، اما او به زودی در زندان درگذشت.


محاکمه رابرت دورست برای قتل سوزان برمن در 2 مارس 2020 آغاز شد. برای ماه‌ها، هم همه‌گیری کووید-19 و هم مشکلات پزشکی دورست باعث تأخیر در دادگاه شد، اما دادگاه در نهایت در ژوئن 2021 برگذار شد. محاکمه شامل 80 شاهد و 300 نمونه از دادستانی بود. در میان شاهدان، برادر خود دورست، داگلاس، رئیس سازمان دورست نیز حضور داشت. در 17 سپتامبر 2021، هیئت منصفه رابرت دورست را در قتل سوزان برمن مجرم شناخت. ماه بعد، دورست به حبس ابد بدون امکان آزادی مشروط محکوم شد. مدت کوتاهی پس از آن، او به قتل کاتلین مک کورمک متهم شد، اما قبل از ادامه دادگاه درگذشت. در واقع، رابرت دورست 78 ساله تنها چند ماه از محکومیت خود نگذشته بود که در 10 ژانویه 2022 بر اثر ایست قلبی درگذشت.

برای داگلاس دورست، این خبر تلخ و شیرینی بود. به هر حال، این مرد برادر او بود، اما داگلاس دیگر نگران تهدیدی که رابرت برای دیگران ایجاد می کرد، نبود. او در بیانیه ای گفت: «باب زندگی  دردناک و غم انگیزی داشت. » برای دیگران به ویژه عزیزان مک کورمک این خبر ویرانگر بود. او هرگز رسماً به جرم قتل مک کورمک محکوم نخواهد شد. رابرت دورست در حالی درگذشت که هرگز در قتل کتی مسئول نبود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی