loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

می توان دید که موتورهای دیزلی بیشتر در کامیون ها و وسایل نقلیه سنگین ظاهر می شوند، چرا اینطور است؟

چرا از موتورهای دیزلی در خودروهای کوچک استفاده نمی شود؟

گازوئیل و بنزین هر دو محصول فرعی پالایش نفت خام هستند، اما ویژگی های احتراق کاملاً متفاوتی دارند. این باعث می شود هر نوع سوخت مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد. و می توان دریافت که استفاده از موتورهای دیزلی واقعاً در خودروهای کوچک رایج نیست و اغلب به عنوان یک گزینه برای چند مدل خودرو محبوب ظاهر می شود. در واقع، می توان دید که موتورهای دیزلی بیشتر در کامیون ها و وسایل نقلیه سنگین ظاهر می شوند، چرا اینطور است؟

موتور دیزل چه مزایایی دارد؟

موتورهای دیزلی برخلاف جرقه در موتورهای بنزینی با فشرده سازی مشتعل می شوند. نسبت تراکم بالاتر، راندمان حرارتی بالاتر و احتراق کامل سوخت را تضمین می کند. خودروهای دیزلی به دلیل مسافت پیموده شده بیشتر خود شناخته می شوند که باعث می شود دفعات سوخت گیری کمتر شود. این امر به ویژه برای وسایل نقلیه سنگین ضروری است، زیرا آنها اغلب برای مدت طولانی و از مناطقی که دسترسی به سوخت گیری دشوار است، حرکت می کنند. موتورهای دیزلی علیرغم داشتن ارزش حرارتی قابل مقایسه با بنزین، انرژی بیشتری دارند و در نتیجه گشتاور بیشتری دارند.

حرکت در حین حمل وزن زیاد انرژی زیادی مصرف می کند. فرآیند احتراق آهسته موتور دیزل تضمین می کند که این انرژی به عنوان گشتاور به وسیله نقلیه حتی در سرعت های پایین تامین می شود. این امر باعث می شود سوخت دیزل برای وسایل نقلیه بزرگی که اغلب مجبورند با بارهای سنگین و گاهی اوقات زمین ناهموار سفر کنند مفید باشد. موتورهای دیزلی به گونه ای طراحی شده اند که از سه ویژگی فوق بهره مند شوند. آنها سوراخ ها و ضربات طولانی تری دارند و اغلب برای به حداکثر رساندن گشتاور تحویلی به وسیله نقلیه مجهز به توربوشارژ می شوند.

چرا از موتورهای دیزلی در خودروهای کوچک استفاده نمی شود؟

موتورهای دیزلی نسبت تراکم بالاتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند. موتورهای دیزلی به دلیل ساختار پیچیده تر و نیاز به نسبت تراکم بالاتر، اغلب حجیم تر و سنگین تر از موتورهای بنزینی با ظرفیت مشابه هستند. این باعث می شود آنها برای خودروهای کوچکی که بر چابکی و مصرف سوخت در شهر تاکید دارند نامناسب باشند. با توجه به استدلال فوق، واضح است که گازوئیل سوخت بسیار قدرتمندی است. با این حال، موتورهای دیزلی دارای معایبی نیز هستند که آنها را برای استفاده در خودروهای کوچکتر نامطلوب می کند.

سطوح NVH (نویز، لرزش، سختی - نویز، لرزش و شوک) بالاتر است موتورهای دیزلی به دلیل نسبت تراکم بالاتر، صداها و ارتعاشات قوی تری نسبت به موتورهای بنزینی تولید می کنند. در حالی که این امر به دلیل اندازه بزرگ آنها تأثیر قابل توجهی روی وسایل نقلیه سنگین ندارد، می تواند برای وسایل نقلیه کوچکتر ناراحت کننده و حتی خطرناک باشد. بنابراین، بسیاری از تولیدکنندگان سعی کرده‌اند موتورهای دیزلی را برای استفاده در برخی از مدل‌های خودروی خود بهبود بخشند، مانند جیپ‌ها و SUV‌های برخی برندهای خودرو که همگی دارای گزینه‌های موتور دیزلی هستند.

موتورهای دیزلی اغلب از موتورهای بنزینی سر و صداتر و لرزش بیشتری دارند، به خصوص هنگام استارت زدن و شتاب گیری. این امر بر تجربه رانندگی راحت تأثیر می گذارد، به ویژه برای کسانی که از اتومبیل در شهر استفاده می کنند. هزینه ساخت موتور دیزلی به دلیل ساختار پیچیده تر و استفاده از مواد با کیفیت بالاتر از موتورهای بنزینی بالاتر است. این منجر به هزینه‌های بالاتر خودرو می‌شود و دسترسی مصرف‌کننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هزینه تعمیر و نگهداری بیشتر از موتورهای بنزینی است

ماشین‌هایی که در معرض ارتعاشات زیاد قرار می‌گیرند سریع‌تر فرسوده می‌شوند و ممکن است پیش از موعد از کار بیفتند. در مورد موتورهای دیزلی، اجزای آنها باید طوری طراحی شوند که سطوح بالاتر NVH را تحمل کنند. این امر در مقایسه با موتورهای بنزینی هزینه های تعمیر و نگهداری را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. لازم به ذکر است که اگرچه موتورهای دیزلی نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند، اما میزان پول پرداخت شده حاصل از این امر با هزینه هر بار تعمیر و نگهداری جبران می شود. این امر باعث می شود موتورهای دیزلی در بین دارندگان خودروهای کوچک که هدفشان حمل و نقل اقتصادی است، محبوبیت کمتری داشته باشد.

مسائل مربوط به انتشار گازهای گلخانه ای

موتورهای دیزلی علیرغم کارایی بیشتر از موتورهای بنزینی، هنوز اکسیدهای نیتروژن مضری را منتشر می کنند که باعث نارسایی تنفسی می شود. موتورهای دیزلی قدیمی تر حتی بیشتر از حد معمول NOx در اتمسفر آزاد می کنند. بنابراین، بسیاری از کشورهای جهان اقداماتی را برای ممنوعیت موتورهای دیزلی با قدمت بیش از 10 سال انجام داده اند. بنابراین، برای جلوگیری از جریمه ها و مالیات های مربوط به آلایندگی، موتورهای دیزلی اغلب در خودروهای کوچک قرار داده نمی شوند.

چرا از موتورهای دیزلی در خودروهای کوچک استفاده نمی شود؟

موتورهای دیزلی قدیمی می توانند بیشتر از موتورهای بنزینی NOx و ذرات ریز گرد و غبار ساطع کنند که باعث آلودگی محیط زیست می شود. ماشین های کوچک اغلب در شهرها برای مسافت های کوتاه استفاده می شوند. موتورهای بنزینی با شتاب سریع و مصرف سوخت در شرایط ترافیکی سنگین بیشتر برای این نیاز مناسب هستند. در همین حال، موتورهای دیزلی هنگام کار در مسافت های طولانی با بارهای زیاد کارآمدتر هستند، مناسب برای کامیون ها، SUV ها و وانت. با این حال، باید توجه داشت که فناوری موتورهای دیزلی با تمرکز بر کاهش اندازه، وزن، سر و صدا و آلاینده ها به طور مداوم در حال بهبود است. بنابراین، در آینده، احتمالاً خودروهای کوچک بیشتری از موتورهای دیزلی استفاده خواهند کرد، به ویژه آنهایی که بر عملکرد و مصرف سوخت تمرکز دارند. علاوه بر این، تعدادی از عوامل دیگر نیز می تواند بر استفاده از موتورهای دیزلی در خودروهای کوچک تأثیر بگذارد، مانند قیمت سوخت، سیاست های مالیاتی و استانداردهای آلایندگی هر کشور.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی