آمار
مطالب اصلی سایتفضا و کیهان

سونامی نور خورشید در اطراف عطارد + عکس

سونامی نور اطراف عطارد

به موازات پانچ پلاسما که اخیراً آسمان شمالی زمین را مشتعل کرد، خورشید نیز نزدیکترین سیاره خود - عطارد - را با یک سونامی پلاسما منفجر کرد.

بر اساس گزارش Live Science، منشأ دو ضربه پلاسما به زمین و عطارد توسط ناسا در 11 آوریل مشاهده شد. این یک پرتاب جرم تاجی (CME) از یک لکه خورشیدی بود که به نظر خاموش بود اما ناگهان زنده شد. به زمین در 14 آوریل "یک گلوله" اصابت کرد و باعث سوختن ناحیه وسیعی از آسمان شمالی در شفق قطبی شد و تهدیدی برای تداخل در سیستم های ناوبری و ارتباطی ایجاد کرد. عطارد بدشانس تر است زیرا کوچک است و به خورشید نزدیک تر است، بنابراین در 12 آوریل توسط یک سونامی مورد اصابت قرار گرفت.

تصویر 1 از "سونامی نور" به تازگی عطارد را به دنباله‌دار عجیبی تبدیل کرده است. عطارد کوچک به دور خورشید می‌گردد. بر اساس دو مطالعه به سرپرستی پروفسور هوی ژانگ از موسسه اخترفیزیک در موسسه ژئوفیزیک فیربنکس در دانشگاه آلاسکا، فرآیندها کاملاً شبیه به فرآیندهای روی زمین هستند، اما برخورد بسیار بزرگتر است نه تنها به دلیل اندازه عطارد بلکه به دلیل زیرا میدان مغناطیسی ضعیفی که دارد و تقریباً فاقد جو است.

روی زمین، مگنتوسفر قوی و جو متراکم بسیاری از اثرات CME را بر موجودات و محیط های سیاره ای، و همچنین شبکه های برق و سیستم های مخابراتی کاهش داده است. دو مطالعه توسط پروفسور هوی ژانگ و همکارانش که در Nature Communications and Science China Techological Science منتشر شده است، نشان می دهد که تاثیر CME اخیر به اندازه ای بود که ماده را به شدت از عطارد دور کند و دمی غبارآلود را ایجاد کرد و آن را به یک دم تبدیل کرد. جسم دنباله دار "ترکیبی" سیاره ای عجیب و غریب.

و به احتمال زیاد جوی عجیب، آشفته و موقتی در عطارد پدیدار شده است. از آنجا که باد خورشیدی - جریان ثابتی از ذرات باردار، هسته‌های عناصری مانند هلیوم، کربن، نیتروژن، نئون و منیزیم از خورشید - به علاوه امواج جزر و مدی از ذرات CME به طور مداوم مقدار کمی اتم به عطارد اضافه می‌کند و یک جو نازک خورشید ما وارد فعال ترین مرحله چرخه 11 ساله خود می شود و انتظار می رود طوفان های خورشیدی و CME های بیشتری به سیارات آن از جمله زمین برخورد کنند.

12 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش