آمار
مطالب اصلی سایتتاریخی

کشف تابلو امتیاز مربوط به بازی قوم مایا

اکتشافات قوم مایا

از روم باستان تا قرون وسطی و پس از آن، باستان شناسی بارها و بارها ثابت کرده است که انسان ها همیشه ورزش را دوست داشته اند. این موضوع اخیراً با کشف یک تابلو امتیاز مایاها توسط باستان شناسانی که در حال مطالعه سایت مایا چیچن ایتزا در شبه جزیره یوکاتان مکزیک بودند، ثابت شد.

تابلوی امتیاز توسط باستان شناس لیزبث بئاتریز مندیکوت پرز کشف شد که در حین بررسی کاسا کلورادا (خانه سرخ) این مکان را کشف کرد. پرز این سنگ را در حدود یک و نیم فوت زیر زمین پیدا کرد، جایی که ممکن است از یک طاق ریزش سقوط کرده باشد. این سنگ دایره ای که حدود 1100 سال قدمت دارد 12.6 اینچ قطر و 88 پوند وزن دارد. بر اساس گزارش موسسه ملی انسان شناسی و تاریخ مکزیک (INAH)، این تابلو دو چهره را به نمایش می گذارد که به نظر می رسد بازیکنان حریف باشند، در کنار یک توپ و نوشته هیروگلیف. این دو بازیکن لباس متفاوتی می پوشند و شاید نماینده تیم های خود باشند.

قوم مایا

سانتیاگو آلبرتو سوبرینو فرناندز باستان شناس در بیانیه INAH توضیح داد: شخصیت سمت چپ یک روسری پردار و یک ارسی که دارای یک عنصر گل شکل، احتمالاً یک نیلوفر آبی است، می پوشد.

وی افزود: در اوج صورت او طوماری را می توان تشخیص داد که از آن به نفس یا صدا تعبیر می شود. حریف روسری به سر می‌بندد که به عنوان «عمامه مار» شناخته می‌شود، که نمایش آن را می‌توان در موارد متعدد در چیچن ایتزا دید.» اما جدای از نمادهای ورزشی، این نوشته روی تابلوی امتیازات است که باستان شناسان را بسیار مجذوب خود کرده است. فرانسیسکو پرز رویز، باستان شناس، خاطرنشان کرد: یافتن نوشته های هیروگلیف در این مکان مایا نادر است، و حتی به ندرت می توان متن کاملی را یافت. 11 سال است که این اتفاق نیفتاده است.

محققان INAH قصد دارند از متن و نمادها عکاسی و مطالعه کنند، اما در حالی که ممکن است برخی سوالات در مورد هیروگلیف باقی بماند، باستان شناسان حدس خوبی در مورد بازی به تصویر کشیده شده بر روی تابلوی سنگی دارند. به نظر می‌رسد دو شخصیت در حال بازی پلوتا هستند که به گفته رویترز، یک بازی آیینی سنتی بود که در سراسر آمریکای شمالی انجام می‌شد.ر واقع، بازی شامل چندین عنصر آیینی بود. بسته به نسخه بازی، بازیکنان پلوتا از زانو و آرنج خود برای هدایت یک توپ لاستیکی - که حرکاتش ممکن است نشان دهنده عبور خورشید از آسمان باشد - به دور زمینی که ارتباطی با دنیای اموات داشت، استفاده می کردند. خود بازی نشان دهنده نبردهای بزرگ بین مرگ و زندگی بود و حتی شواهدی وجود دارد که مایا بقایای حاکمان متوفی خود را به توپ های لاستیکی پلوتا تبدیل کرده است.

مایا

به گزارش INAH، این اسکوربورد ممکن است مسابقه مهمی را رقم زده باشد. فرناندز در بیانیه INAH توضیح داد: «باند کتیبه شامل 18 کارتوش با تاریخ شمارش کوتاه 12 Eb 10 Cumku است که به طور آزمایشی به سال 894 پس از میلاد اشاره می کند. به عبارت دیگر، تابلوی امتیاز ممکن است یادآور چیزی مربوط به پلوتا باشد که در کاسا کلرادو در سال 894 پس از میلاد اتفاق افتاد.این تابلوی امتیازات مایا آخرین کشف باورنکردنی در سایت باستان شناسی چیچن ایتزا است. چیچن ایتزا تا قرن سیزدهم یک شهر اصلی برای زندگی در شبه جزیره یوکاتان بود و ساختار اصلی آن، ال کاستیلو، به گونه‌ای ساخته شده بود که در کنار خورشید باشد. یافته‌ها مانند تابلوهای امتیازی سنگی، تاریخ مجموعه غنی چیچن ایتزا را روشن می‌کند، جایی که مایاهای باستان در آنجا زندگی کردند، مردند، پرستش کردند و شاید مشتاقانه در بازی‌های شدید پلوتا شرکت می‌کردند.

0 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش