loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

VS-300 اولین هلیکوپتر تک روتور اصلی عملیاتی در جهان بود که پایه و اساس فناوری مدرن هلیکوپتر را پی ریزی کرد.

داستان تولد اولین هلیکوپتر جهان

VS-300 اولین هلیکوپتر تک روتور اصلی عملیاتی در جهان بود که پایه و اساس فناوری مدرن هلیکوپتر را پی ریزی کرد. ووت-سیکورسکی VS-300 اولین هلیکوپتر تک موتوره آمریکایی است که توسط مهندس روسی-آمریکایی ایگور سیکورسکی ساخته شده است. طرح اولیه شامل یک روتور سه پره بود که توسط یک موتور 75 اسب بخار (56 کیلووات) نیرو می گرفت. طراحی اولیه، همراه با پیشرفت‌های بعدی در مدل، بر بسیاری از ویژگی‌هایی که معمولاً در هلیکوپترهای مدرن یافت می‌شوند تأثیر زیادی گذاشت.

توسعه یک هلیکوپتر عملیاتی عملی توسط ایگور سیکورسکی در سال 1938، زمانی که او مدیر فنی واحد Vought-Sikorsky شرکت هواپیمایی متحد (UAC) بود، آغاز شد. او مدیران UAC را متقاعد کرد که سالها تحقیق او در مورد مشکلات مربوط به هواپیماهای بال چرخشی منجر به پیشرفت خواهد شد. اولین هواپیمای آزمایشی او، VS-300، در 14 سپتامبر 1939 پرواز کرد، در حالی که هنوز به کابل متصل بود. در 13 می 1940، VS-300 اولین پرواز آزاد خود را انجام داد. به عنوان اولین هلیکوپتر تک روتور اصلی جهان که با موفقیت عمل کرد، VS-300 به ارتفاع 4.5 تا 6 متر می رسد و 60 متر به جلو حرکت می کند، سپس در جای خود شناور می شود، معکوس می شود و فرود می آید.

داستان تولد اولین هلیکوپتر جهان

سیکورسکی در هنگام توسعه هواپیمای بال دوار، اولین کسی بود که تنها از یک موتور برای تامین انرژی هر دو سیستم روتور اصلی و دم استفاده کرد. برای برخی از پروازهای بعدی VS-300، سیکورسکی یک سطح بال عمودی در انتهای دم اضافه کرد تا به ضد چرخش کمک کند، اما بعداً بخاطر ناکارآمدی حذف شد. سیکورسکی همچنین VS-300 را به شناورها مجهز کرد و در 17 آوریل 1941 برخاست و فرود روی آب را انجام داد و آن را به اولین هلیکوپتر آبی خاکی عملیاتی تبدیل کرد. در 6 می 1941 سیکورسکی با این مدل هواپیما پرواز کرد و رکورد جهانی زمان پرواز را به نام خود ثبت کرد و به 1 ساعت و 32 دقیقه و 26.1 ثانیه رسید.

در می 1942، نسخه دو سرنشین VS-300 به ارتش ایالات متحده تحویل داده شد. نسخه نهایی VS-300 مجهز به موتور فرانکلین 150 اسب بخاری بود. این یکی از اولین هلیکوپترهایی بود که قادر به حمل بار بود. در سال 1943، VS-300 به موزه هنری فورد در دیربورن، میشیگان، ایالات متحده آمریکا آورده شد. این هلیکوپتر از آن زمان تاکنون به نمایش گذاشته شده است، به جز سفر برگشت به کارخانه هواپیماسازی سیکورسکی برای بازسازی در سال 1985. موفقیت VS-300 و درس های آموخته شده از توسعه این وسیله نقلیه، پایه و اساس پیشرفت های بیشتر در فناوری هلیکوپتر را ایجاد کرد. تحقیقات و آزمایش مداوم سیکورسکی منجر به ایجاد هلیکوپترهای پیچیده تر و عملکرد بهتری شد که به شکل گیری صنعت هواپیمای مدرن با بال چرخشی کمک کرد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی