loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

تومورهای سرطانی که از بالای لوزالمعده شروع می شوند، می توانند مجرای صفراوی را مسدود کنند که تجمع می یابد و باعث زردی پوست یا چشم می شود.

8 علامت هشدار دهنده سرطان پانکراس

تومورهای سرطانی که از بالای لوزالمعده شروع می شوند، می توانند مجرای صفراوی را مسدود کنند که تجمع می یابد و باعث زردی پوست یا چشم می شود. به گزارش ریدرز دایجست، کریستوفر دی مایو، متخصص گوارش در بیمارستان Mount Sinai در نیویورک (ایالات متحده آمریکا)، می گوید که زردی یکی از بارزترین علائم سرطان پانکراس است. تومورهای سرطانی که از بالای لوزالمعده شروع می‌شوند می‌توانند مجرای صفراوی را مسدود کنند و از رسیدن صفرا به روده جلوگیری کنند، جایی که به تجزیه چربی و در نهایت دفع در مدفوع کمک می‌کند. این صفرا جمع شده و باعث زردی پوست یا چشم می شود. به گفته انجمن سرطان آمریکا، این وضعیت همچنین می تواند باعث خارش پوست شما شود.

درد شکم یا کمر

از آنجایی که لوزالمعده در شکم پشت معده قرار دارد، یکی از علائم شایع سرطان لوزالمعده، درد مبهم در معده است که بر روی اندام فشار می آورد. با توجه به سرطان پانکراس انگلستان، این علامتی است که در حدود 70 درصد موارد سرطان پانکراس رخ می دهد. اگر سرطان به اعصاب اطراف لوزالمعده گسترش یابد، می تواند باعث کمردرد شود.


ادرار تیره

ادراری که شروع به تیره شدن می کند (قهوه ای یا زنگ زده) می تواند نشانه سرطان پانکراس باشد. دلیل آن این است که بیلی روبین، ماده‌ای که توسط کبد ساخته می‌شود و بخشی از صفرا را تشکیل می‌دهد، در خون تجمع می‌کند و به ادرار رنگ تیره می‌دهد. علاوه بر این، مدفوع خاک رس یا چرب نیز می تواند نشانه سرطان لوزالمعده باشد که می تواند به دلیل مسدود شدن مجرای صفراوی توسط سرطان ایجاد شود.


احساس تهوع یا استفراغ

فشار دادن سرطان لوزالمعده به معده می تواند باعث انسداد نسبی شود که منجر به حالت تهوع و استفراغ می شود. به گفته انجمن سرطان آمریکا، سرطان لوزالمعده که روی معده فشار می آورد می تواند باعث انسداد نسبی شود و عبور غذا را دشوار کند. این می تواند منجر به علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ و درد شود که بعد از خوردن غذا بدتر می شود.


نفخ شکم

احساس نفخ می تواند در اثر فشار مستقیم به معده یا کاهش ترشح آنزیم های گوارشی ناشی از سرطان پانکراس ایجاد شود. اگر اغلب این وضعیت را تجربه می کنید، به جای خوددرمانی، باید برای معاینه دقیق به پزشک مراجعه کنید.


8 علامت هشدار دهنده سرطان پانکراس

کاهش وزن

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا کاهش وزن می تواند نشانه سرطان پانکراس باشد کاهش قابل توجه وزن بدون رژیم غذایی یا فعالیت بدنی یکی از علائم شایع سرطان پانکراس است. با پیشرفت سرطان، انرژی بدن شما را تخلیه می کند و باعث کاهش وزن می شود. هنگامی که تومور به معده شما فشار می آورد، می تواند باعث شود احساس سیری کنید یا غذا خوردن را سخت کند. همچنین، لوزالمعده به اندازه کافی شیره گوارشی مورد نیاز برای کمک به پردازش مواد مغذی به بدن در وهله اول تولید نمی کند.


مشکل دندانی دارید؟

اگر دهان شما بوی بد، لثه ملتهب یا لق شدن دندان دارد، ممکن است به دلیل بهداشت ضعیف نباشد. به گفته محققان مرکز پزشکی NYU Langone، بیماران سرطان لوزالمعده مستعد ابتلا به بیماری های لثه، پوسیدگی دندان و سلامت دهان و دندان هستند. وجود همان باکتری مرتبط با بیماری های دهان مانند پریودنتیت (التهاب لثه) بیماران را در معرض خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده 59 درصد نسبت به افراد بدون باکتری قرار می دهد.

برچسب ها سلامت ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی